28-01-13

Veel Amerikanen vinden reclame leukste aspect Super Bowl

Voor 39 procent van de Amerikaanse bevolking zijn de reclamespots het favoriete onderdeel van de televisie-uitzendingen van de Super Bowl. De wedstrijd zelf wordt slechts door 28 procent van de kijkers als het belangrijkste aspect van het programma naar voor geschoven. Dat is de conclusie van een online enquête van het onderzoeksbureau Lab42 bij vijfhonderd Amerikaanse consumenten. Bij vrouwen bleek 44 procent een voorkeur aan te geven aan de reclamespots, terwijl bij mannen 41 procent de wedstrijd zelf het belangrijkste onderdeel van de uitzending noemt.

De onderzoekers merken op dat 38 procent van alle respondenten een toiletbezoek uitstelt tot de pauzes in de wedstrijd, terwijl slechts 23 procent daarbij wil wachten tot de commercials. Gauri Sharma, chief executive van Lab42, voegt er aan toe dat 64 procent van de respondenten toegeeft dat minstens de helft van de commentaren over de Super Bowl de dag na de wedstrijd handelen over de reclamespots. "Het is duidelijk dat de consument niet alleen aandacht besteedt aan de commercials, maar ook een bijzonder hoog engagement vertoont," zegt Sharma.

Dergelijk engagement kan volgens Sharma op andere tijdstippen van het jaar nooit worden gerealiseerd. Uit het onderzoek bleek verder dat meer dan één derde van de ondervraagden een commercial over de Super Bowl met anderen op sociale media heeft gedeeld. Daarnaast zegt 69 procent een commercial van de Super Bowl online opnieuw bekeken te hebben. Volgens 72 procent zijn de commercials rond de Super Bowl grappiger dan de gemiddelde televisiereclame. Volgens 57 procent zijn de commercials van de Super Bowl ook creatiever.

Lees Verder

18:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, super bowl |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.