13-05-13

Minderwaardige wagens oorzaak van dodelijk Braziliaans autoverkeer

Verkeersongevallen kosten in Brazilië vele levens, maar dat is in belangrijke mate te wijten aan het gebruik van ondeugdelijk materiaal. Dat hebben een aantal experts gezegd. Daarbij wordt opgemerkt dat auto's in Brazilië worden geproduceerd met materiaal en technologieën die inferieur zijn aan dezelfde modellen die worden gemaakt voor consumenten in Europa en de Verenigde Staten. Er wordt aan toegevoegd dat vier van de meest populaire modellen op de Braziliaanse automarkt er niet in slagen de eisen van onafhankelijke crashtests te halen.

Verkeersongevallen zouden volgens de experts in Brazilië vier keer dodelijker zijn dan in de Verenigde Staten. "Braziliaanse autobouwers benadrukken echter dat hun modellen voldoen aan de nationale veiligheidsnormen en een aantal producenten geeft aan zelfs sterkere wagens te bouwen om te kunnen weerstaan aan de slecht onderhouden Braziliaanse wegen," merkt het persbureau Associated Press. "Er wordt ook ontkend dat de dodentol te wijten zou zijn aan kostenbesparingen in de productie."

Uit officiële cijfers blijkt dat drie jaar geleden in Brazilië 9.059 mensen bij verkeersongevallen om het leven zijn gekomen. Het Amerikaanse verkeer eiste datzelfde jaar 12.435 levens, maar de Amerikaanse autovloot is vijf keer keer groter dan het Braziliaanse autopark. Het gevaarlijke autoverkeer is volgens insiders onder meer te wijten aan een gebrek aan versterkende elementen, het gebruik van inferieur staal, onvoldoende laspunten en verouderde productieplatformen. Bovendien zouden veel wagens geen kreukelzones hebben.

Volgend jaar zouden in Brazilië airbags worden verplicht, terwijl ook maatregelen zouden worden geëist om het blokkeren van remmen te beletten. "Deze vereisten zijn in de geïndustrialiseerde landen al vele jaren een standaardvereiste," wordt er echter opgemerkt.

Lees Verder

17:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: brazilië, autoverkeer, veiligheid |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.