27-06-13

Toeristische promotie kan ook imago van het land verbeteren

De promotiecampagne 'Brand USA' die door de Amerikaanse regering werd opgezet om internationale toeristen aan te trekken, kan ook een positieve impact hebben op de perceptie van buitenlanders over de Verenigde Staten. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Oklahoma State University en de Southern Methodist University bij Australische consumenten. De onderzoekers stelden vast dat de promotiecampagne de grootste impact had op respondenten die toegaven voordien geen voorstander te zijn van de Verenigde Staten.

"Sinds de terroristische aanslagen van nine-eleven hebben wetenschappers proberen uit te zoeken of het strategisch gebruik van wereldwijde media de percepties over de Verenigde Staten zouden kunnen verbeteren," merkt Jami Fullerton, professor strategische communicatie aan de Oklahoma State University, op. "Het onderzoek heeft inderdaad aangetoond dat mensen die getuige zijn van toeristische promotie, ook een positievere perceptie verwerven over het geadverteerde land, zelfs wanneer ze nooit de intentie hebben om de bestemming te bezoeken."

"De promotiecampagne Brand USA, waarin miljoenen dollar werd geïnvesteerd om de Verenigde Staten als een toeristische bestemming te promoten, heeft dan ook een dubbel resultaat opgeleverd en slaagde erin om de toeristische interesse in Amerikaanse bestemmingen op te wekken en een grotere goodwill te creëren voor de Verenigde Staten. De onderzoekers merken nog op dat de reacties op de campagne overwegend positief zijn, hoewel een aantal respondenten duidelijk maakten dat de promotie geen waarheidsgetrouw beeld van de Verenigde Staten brachten.

Lees Verder

13:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme, imago |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.