19-12-13

Russische consument is minder gericht op luxe

De hedendaagse Russische consument is minder op luxe gericht dan tijdens de opkomst van het kapitalisme in de jaren negentig van de voorbije eeuw. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Landor Associates en het magazine Bne.eu bij tweeduizend Russische consumenten. Er wordt echter aan toegevoegd dat de Russische consument nog altijd streeft naar kwaliteit en bereid is om daarvoor extra te betalen. Daarnaast wordt opgemerkt dat de Russische klant de voorkeur geeft aan binnenlandse producten boven import. Anderzijds zijn de Europese services volgens de respondenten nog altijd superieur aan binnenlandse alternatieven.

“De zware gouden halsketting en het massieve Rolex-horloge behoren niet langer tot de ambities van de Russische shopper,” benadrukt Ben Aris, hoofdredacteur van Bne.eu. “De Russische retailsector richt zich inmiddels vooral op de middenklasse. In het verleden werd vooral gemikt op de nieuwe rijken, maar het tijdperk van deze Novy Russki lijkt definitief tot het verleden te behoren. De Novy Russki, die vaak met duistere of criminele activiteiten tijdens de chaotische periode na het instorten van de Sovjet-Unie snelle rijkdom verwierven, stonden bekend voor hun opvallende consumptie en bedenkelijke smaak, waardoor ze een dankbaar doelwit werden van spot en grappen.”

“De teloorgang van de Novy Russki werd echter ingezet door de stabiliteit die met het aantreden van president Vladimir Poetin gepaard ging en die ertoe leidde dat de Russische middenklasse sinds het begin van deze eeuw begon te groeien,” zegt Emma Beckman, verantwoordelijk voor de Russische divisie van Landor. “De Novy Russki is bijgezet in de geschiedenis van de Sovjet-Unie. De huidige Russische consument is veel complexer geworden dan tijdens de jaren negentig. Wel blijft Rusland een natie van contrast en contradictie, waar brand-building nog meer cruciaal is geworden dan in het verleden. De kwaliteit, prijs en herkomst van goederen en diensten zijn voor de klant bijzonder belangrijk geworden.”

Uit het onderzoek bleek dat nog slechts 17,5 procent van de Russische consumenten een voorkeur heeft voor luxegoederen. De verhouding tussen prijs en kwaliteit vormt daarentegen voor 70 procent van de respondenten de basis voor de aankoopbeslissingen. Toch zeggen waarnemers niet te verwachten dat de Russische luxemarkt zal instorten. De toenemende rijkdom van het land garandeert volgens hen een verdere groei. Uit het onderzoek bleek verder dat de Russische consumenten steeds meer geneigd zijn om binnenlandse producten boven westerse alternatieven te verkiezen. Wel wordt opgemerkt dat vele Russen de service van de binnenlandse bedrijven slechter vinden dan van West-Europese concurrenten.

Verder wordt aangevoerd dat één op drie Russische consumenten bereid is om nieuwe merken uit te testen. Bovendien zegt minder dan één op drie Russen loyaal te zijn aan een merk. Wel wordt opgemerkt dat in sectoren zoals elektronische goederen, cosmetica en lichaamsverzorgen, die grotendeels worden gedomineerd door westerse merken, een grotere loyaliteit kan worden opgetekend. De onderzoekers stelden ook vast dat het grootste gedeelte van het Russische salaris wordt besteed aan voeding, terwijl in het westen de huur of hypotheek van de woning het zwaarste op het gezinsbudget weegt. In de supermarkten kiest de Russische consument vaak voor voedingsproducten uit de hogere prijscategorie.

“De Russische consument heeft een hekel aan goedkope merken,” voert Landor aan. “Minder dan 20 procent geeft een voorkeur aan budget-merken.” Na voeding en huur vormen uitgaven voor de kinderen de belangrijkste kostenpost van het Russische gezin. Russische ouders wensen niet te besparen op de uitgaven voor hun kinderen. Bijna de helft van respondenten zegt voor de jongere generatie premium-producten te kopen. Slechts 14 procent is bereid om voor hun kroost budget-producten aan te schaffen.

Lees Verder

13:17 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rusland, consumptie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.