04-02-14

Chinees onderwijs produceert leidende innovatoren van de toekomst

De westerse wereld heeft China en India lange tijd als respectievelijk zijn atelier en backoffice beschouwd, maar dat concept moet dringend worden opgeborgen. Dat zegt Dan Steinbock, onderzoeksdirecteur internationale economie aan het India China and America Institute. De onderzoeker wijst erop dat China inmiddels op het gebied van onderwijs inmiddels de beste resultaten van de wereld laat optekenen en daardoor in de toekomst ook de leidende innovator van de wereld zal zijn. De geïndustrialiseerde wereld moet volgens Steinbock dan ook beseffen dat de relatieve kwaliteit van zijn onderwijs gradueel wordt uitgehold, terwijl de vaardigheden in de opkomende economieën in stijgende lijn blijven evolueren.

“Het Chinese onderwijs heeft veel meer kwaliteit dan internationale universitaire rangschikkingen laten veronderstellen,” geeft Dan Steinbock aan. “Uit examenresultaten van het Programme for International Student Assessment (Pisa) van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) twee jaar geleden bleek dat de Chinese steden Shanghai en Hongkong respectievelijk op een eerste en derde plaats waren geëindigd. Die resultaten laten uitschijnen dat studenten in de Verenigde Staten en Europa tegenover hun generatiegenoten uit China en andere Aziatische groeimarkten een achterstand dreigen op te lopen. Toch blijft men in het algemeen neerkijken op het Chinese onderwijssysteem.”

Steinbock verwijst naar eerdere uitspraken van Andreas Schleicher, adviseur onderwijs bij de Oeso, die de vergelijking maakte met een gelijkaardig verschil in de sport. “Wanneer een Amerikaan of Europeaan een gouden Olympische medaille wint, wordt hij als een held bejubeld,” gaf Schleicher aan. “Wanneer echter een Chinese atleet zegeviert, wordt al snel over doping of onmenselijke trainingsarbeid gesproken. Telkens wordt ervan uitgegaan dat China zonder bedrog geen topresultaten kan halen.” Ook wordt volgens Steinbock vaak geargumenteerd dat de Pisa-testen alleen over basiskennis zoals lezen en rekenkunde handelen en geen uitsluitsel brengen over de gespecialiseerde kennis die in de moderne maatschappij noodzakelijk is.

De onderzoeksdirecteur wijst er echter op dat in het begin van deze eeuw Finland de beste scores haalde in de Pisa-rangschikking, gevolgd door andere Scandinavische landen, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland en Nederland. De beste Aziatische landen waren Zuid-Korea en Japan. Vijf jaar geleden werd de top vijf in wiskunde echter met Shanghai, Singapore, Hongkong, Zuid-Korea en Taiwan al helemaal door Aziatische landen ingevuld. De Aziatische dominantie werd volgens Steinbock daarnaast ook bevestigd in taalkunde en wetenschappen, waar telkens Shanghai de eerste plaats bekleedde.

Twee jaar geleden had Shanghai in de drie categorieën de eerste plaats opgenomen, gevolgd door Singapore, Hongkong, Taiwan, Japan en Zuid-Korea. "Van de vroegere marktleiders bleven alleen Finland, Japan, Canada en Ierland in de top tien," zegt Steinbock nog. "Belangrijke vooruitgang werd daarentegen opgetekend in onder meer Macao, Vietnam, Polen en Estland. Ook bleek dat Slovenië inmiddels beter presteert dan Frankrijk en Groot-Brittannië. In Litouwen worden op wetenschap betere resultaten behaald dan in Noorwegen, Italië of Zweden. In taalkunde rangschikt Vietnam zich voor Frankrijk en de Verenigde Staten."

“Welvaart is gebaseerd op productiviteit, die bepaald wordt door innovatie,” merkt Dan Steinbock op. “De opkomst van China en andere Aziatische groeimarkten in onderwijs en vaardigheden is een onderdeel van een bredere herschikking van de wereldwijde innovatie.”

Lees Verder

12:24 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, onderwijs, innovatie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.