10-02-14

Chinese toeristen reserveren grotere budgetten

Tegen het einde van het decennium zullen 200 miljoen Chinese toeristen naar een buitenlandse bestemming reizen. Dat betekent een verdubbeling tegenover het huidige niveau. Dat is de conclusie van een enquête van consulent Crédit Lyonnais Securities Asia (CLSA) bij duizend Chinese toeristen. Er wordt aan toegevoegd dat de buitenlandse bestedingen van Chinese toeristen tegen het einde van het decennium een verdrievoudiging zullen kennen. De onderzoekers stelden verder vast dat 64 procent van de respondenten interesse toonde om in de loop van de volgende twaalf maanden naar een buitenlandse bestemming te reizen. Bovendien bleek 67 procent zijn reisbudget te willen verhogen.

“De groei in het Chinese toerisme kan in belangrijke mate worden toegeschreven aan de toenemende rijkdom,” merken de onderzoekers op. “In China bedraagt het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking inmiddels 8.000 dollar per jaar. De trend wordt echter ook door een aantal andere factoren gedragen. Onder meer moet daarbij gekeken worden naar de uitbreiding van de jaarlijkse vakanties en het soepeler visum-beleid van de Chinese overheid. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de overbelaste toeristisch infrastructuur in eigen land en de wens van de bevolking om de zware luchtverontreiniging in vele Chinese steden te ontlopen.”

De onderzoekers merken verder op dat Hongkong en Macau nog steeds de belangrijkste buitenlandse bestemming blijven voor de Chinese toerist, hoewel hun aandeel in het totale aantal reizen van 62 procent naar 45 procent zou terugzakken. De kosten van grote interconinentale vliegtuigreizen zullen volgens het rapport ervoor zorgen dat de grootste impact van het toenemende Chinese toerisme in andere Aziatische steden zal kunnen worden opgemerkt. Daarbij wordt opgemerkt dat Thailand, Taiwan, Zuid-Korea zich de volgende drie jaar verder zullen ontwikkelen tot een toplocatie van het Chinese toerisme. De Verenigde Staten en Frankrijk worden vaak als een droombestemming naar voor geschoven.

“De toeristen zeggen bij hun reizen naar het buitenland vooral geïnteresseerd zijn in sightseeing en contacten met de verschillende culturen, maar in praktijk blijken vooral shoppen en gokken de hoofdbedoeling te zijn,” zegt Aaron Fischer, onderzoeksverantwoordelijke bij Crédit Lyonnais Securities Asia. “Lokale specialiteiten, cosmetica en kleding worden door het Chinese publiek het vaakst op zijn buitenlandse bestemmingen gekocht.”

Lees Verder

10:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, toerisme |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.