05-09-14

Consument eist persoonlijke berichtgeving van merken

Consumenten zijn veel meer geneigd om emails van merken te openen of te reageren op sociale media indien de communicatie persoonlijk en relevant is. Dat is de conclusie van een onderzoek van consultant Webtrends bij tweeduizend Britse consumenten. Hoewel de meeste consumenten aangeven zich ingeschreven te hebben op berichten van merken, blijkt de klant zelf een selectie door te voeren in de boodschappen die worden geopend. Het versturen van zogenaamde merken-spam is voor vele consumenten zelfs de meest frustrerende praktijk waaraan een merk zich op het gebied van communicatie schuldig kan maken.

“Uit het onderzoek bleek dat de inbox van een Brits mailadres gemiddeld tweehonderdzestig ongelezen berichten bevat,” zegt John Fleming, marketing directeur bij Webtrends. “Die ongeopende boodschappen bestaan voor 56 procent uit merken-berichten waarop de gebruiker zich heeft ingeschreven. Het onderzoek toont dan ook aan dat de consument, ook al heeft hij zich uitdrukkelijk op de boodschappen geabonneerd, een persoonlijke selectie hanteert en alleen berichten opent die volgens hem relevant zouden kunnen zijn. Maar bovendien blijkt dat merkenspam bij de meerderheid van de consumenten tot grote frustraties leidt.”

“Irrelevante merkenboodschappen wekken bij 84 procent van de consumenten ergenissen op,” verduidelijkt John Fleming. “Daarmee zijn oninteressante boodschappen zelfs een grotere bron van frustraties dan tekstberichten die in het midden van de nacht worden ontvangen. De studie wijst echter ook op kansen voor marketeers. Vastgesteld werd immers dat 20 procent van de respondenten nooit boodschappen van merken opent, maar binnen die groep voert 60 procent aan dat ze meer geneigd zouden zijn om het bericht te lezen indien de hoofding gepersonaliseerd zou zijn. In de groep van 65 procent die soms of regelmatig een bericht openen, loopt dat cijfer zelfs op tot 82 procent.”

Bovendien bleek slechts 19 procent geen positievere reactie te vertonen bij de ontvangst van gepersonaliseerde merkencontent. “Het onderzoek toont aan dat marketeers omzichtig dienen om te springen met hun communicatie,” aldus nog John Fleming. “Er moet voor vermeden worden dat de consument gebombardeerd zou worden met vervelende of ongewenste boodschappen, maar er moet gestreefd worden naar aanbevelingen, aanbiedingen en ervaringen die afgestemd zijn op de behoeftes en wensen van het individu.” Uit het onderzoek bleek nog dat 51 procent aangeeft een positieve houding te hebben tegenover merkenboodschappen die realtime informatie verstrekken die aan hun interesses tegemoet komen.

Verder wordt aangegeven dat 44 procent positief staat tegenover informatie of aanbiedingen die gekoppeld zijn aan vroegere aankopen, terwijl 37 procent zegt geïnteresseerd te zijn in relevante locatie-gerichte communicatie. Daarnaast zegt 40 procent op sociale media open te staan voor relevante gesponsorde content, terwijl 21 procent positief reageert op informatie die inspeelt op zijn recente browsing-gedrag. Boodschappen van retailmerken blijken het gemakkelijkst geopend te worden (55 procent), gevolgd door hobby’s en interesses (42 procent), reisinformatie (33 procent), financiële diensten (27 procent), goede doelen (12 procent) en mediaberichtgeving (10 procent).

Lees Verder

17:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.