13-10-14

TubePlot maakt sociale netwerkgebruiker held van eigen filmverhaal

applicatie, TubePlot

Online databanken met persoonlijke gegevens vormen voor marketeers een gigantische, maar vaak gecontesteerde, bron van informatie over klanten en potentiële doelgroepen. Datzelfde concept wordt door Larbitslab, een onderzoekslaboratorium voor digitale projecten, toegepast voor de ontwikkeling van het artistieke initiatief TubePlot, een applicatie die de gebruiker toelaat om aan de hand van een online videobank een fictieve versie van zijn eigen leven samen te stellen. TubePlot wordt op 16 oktober voorgesteld op het evenement Trans Demo, onderdeel van La Quinzaine Numérique@Mons in Bergen.

TubePlot is een applicatie voor smartphones en situeert zich op het kruispunt van kunst, wetenschap en nieuwe media. De applicatie heeft de bedoeling om de impact van sociale media en de huidige vormen van sociale platformen te verkennen. Daarvoor werd een specifieke smartphone-applicatie ontworpen die geïndividualiseerde fictieve scenario's samenstelt, gebaseerd op gegevens die de gebruiker van sociale media op zijn account heeft geplaatst. Algoritmes die door het internet worden gehanteerd om eigenschappen en voorkeuren van consumenten te berekenen, worden door TubePlot toegepast om een scenario samen te stellen over een fictief leven van de gebruiker.

“TubePlot gaat in een videobank op zoek naar clips die beantwoorden aan de beschrijving die de gebruiker van zichzelf op zijn sociale account naar voor heeft gebracht,” verduidelijken de mediakunstenaars Bénédicte Jacobs en Laure-Anne Jacobs, initiatiefnemers van het onderzoekslaboratorium LarbitsLab. “Aan de hand van de geselecteerde videoclips creëert de applicatie een fictief verhaal van de gebruiker. De uiteindelijke bedoeling is dat aan de hand van bijkomende informatie ook nieuwe afleveringen met de gebruiker als protagonist aan dat fictief beeldverhaal kunnen worden toegevoegd.” TubePlot werd ontwikkeld in samenwerking met Argus Labs en Numediart.

“Op sociale netwerken zoals Facebook wordt het individuele gedrag niet alleen gepubliceerd en opgeslagen, maar ook gesorteerd, geïndexeerd en gecatalogeerd,” merken de mediakunstenaars op. “Daarbij worden de frequentie en het tijdstip van boodschappen geregistreerd, net zoals de likes en geconsulteerde applicaties of de meest populaire discussies en gedeelde onderwerpen. Deze elementen worden door TubePlot gebruikt om korte fictiefilms te creëren op basis van het online gedrag van de gebruiker en zijn vriendenkring. Op die manier komt TubePlot tegemoet aan de drang van het publiek om zelf een acteur te zijn in het gebeuren op sociale netwerken.”

De ontwikkeling van TubePlot werd ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Fédération Wallonie-Bruxelles, Pictanovo, Wallimage en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

Meer Nieuws

09:37 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: applicatie, tubeplot |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.