12-05-16

Televisie niet langer grootste reclamesector Europa

In Europa heeft de reclamesector het voorbije jaar voor de eerste keer in de geschiedenis meer uitgegeven aan online campagnes dan aan televisie. Dat blijkt uit een rapport van het Interactive Advertising Bureau Europe. Berekend werd dat de bestedingen aan online reclame het voorbije jaar in Europa een toename met 13,1 procent heeft laten optekenen tot 36,2 miljard euro. Daarmee stijgen de online budgetten voor de eerste keer in de geschiedenis boven het niveau van de investeringen in televisie-reclame, die een totaal van 33,3 miljard euro lieten optekenen. Er wordt aan toegevoegd dat in alle nationale markten van de Europese Unie online reclame een grotere groei heeft laten optekenen dan het jaar voordien.

Over het voorbije decennium is de waarde van de Europese online reclamarkt volgens de onderzoekers met 30 miljard euro toegenomen. Daarbij kon in twintig markten voor het tweede opeenvolgende jaar een dubbelcijferige groei worden gemeld. De grootste stijging werd opgetekend in Ierland (29 procent), gevolgd door Bulgarije (22,3 procent) en Polen (21,8 procent). Groot-Brittannië was het voorbije jaar met een bedrag van 11,8 miljard euro veruit de grootste online reclamemarkt. In Groot-Brittannië is het internet al sinds het begin van dit decennium onafgebroken de grootste reclamemarkt van het land. Op de tweede plaats staat Duitsland met een bedrag van 5,8 miljard euro, gevolgd door Frankrijk met 4,2 miljard euro en Italië met 2,1 miljard euro.

De grootste groei werd ook vorig jaar gerealiseerd door de display-reclame, waar een vooruitgang met 17,4 procent tot 13,9 miljard euro werd geregistreerd. De belangrijkste online markt blijft echter de zoeksector, waar een groei met 12,6 procent tot 16,9 miljard euro werd gemeld. Advertenties en aanverwante activiteiten vertegenwoordigden de resterende 5,4 miljard euro. Mobiele platformen en online video blijven de belangrijke groeipijlers. Mobiele campagnes hebben met 3,5 miljard euro inmiddels een aandeel van 25,4 procent opde totale display-markt. Dat betekent een groeitempo met 60,5 procent tegenover het jaar voordien. Online video vertegenwoordigt 16,7 procent van de display-markt.

Lees Verder

16:31 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.