31-08-16

Artificiële intelligentie moet vooral beleving consument versterken

Artificiële intelligentie moet vooral in staat zijn de beleving van de consument te versterken. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulenten Morar Consulting en Squiz bij een groep Britse managers. Uit het onderzoek blijkt dat 66 procent van de ondervraagden artificiële intelligentie vooral wil inzetten om de consument een superieure beleving te kunnen aanbieden. Voor 44 procent moet de technologie het mogelijk maken om mensen de kans te bieden zich toe te leggen op taken die een belangrijker meerwaarde creëren. Daarnaast meent 24 procent dat artificiële intelligentie moet helpen om de impact van menselijke fouten te reduceren. Tenslotte maakt 15 procent gewag van een snellere levering van diensten.

“Artificiële intelligentie kan bedrijven op verschillende manieren helpen de beleving van de consument te versterken,” merken specialisten op in een reactie op het onderzoek. “De technologie kan onder meer instrumenten aanreiken om een beter inzicht te verwerven in de houding en het gedrag van de consument. Dat biedt de mogelijkheid om aan de klant intelligente aanbevelingen te bezorgen. Bovendien biedt artificiële intelligentie de kans om aan de consument de gepaste diensten en ondersteuning te bezorgen.” Tegelijkertijd moesten Squiz en Morar Consulting echter ook vaststellen dat een belangrijk aantal respondenten ook bezorgdheid over mogelijke negatieve consequenties uitdrukt.

Daarbij merkt 36 procent op dat het gebrek aan menselijke controle of overzicht mogelijke problemen zou kunnen opleveren. Daarnaast verwijst 30 procent naar de hoogte van de noodzakelijke investeringen die aan toepassingen van artificiele intelligentie zijn gekoppeld. Tenslotte vreest 25 procent voor mogelijke fouten die door de technologie zou worden gemaakt. Experts merken op dat de bezorgdheid over een gebrek aan controle wellicht nog helemaal zal kunnen worden weggewerkt, maar wel kunnen volgens hen de producenten ervoor zorgen dat de marktprijzen worden verlaagd en de technologie minder gevoelig wordt voor fouten.

Lees Verder

18:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: artificiële intelligentie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.