31-08-16

Vijftigplusser wil een goed geïnformeerd consument zijn

Europese vijftigplussers zijn voor merken een belangrijke consumentengroep. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Commerz Finanz bij meer dan tienduizend consumenten in dertien Europese landen. De onderzoekers merken op dat deze bevolkingsgroep als consument steeds crucialer worden. Daarbij wordt opgemerkt dat de groep van de Europese vijftigplussers steeds omvangrijker wordt en bovendien bestaat uit consumenten die vaak over een groot bestedingskracht beschikken en tegelijkertijd vaak veel tijd voor ontspanning en shopping kunnen vrijmaken, maar ook een groot digitaal engagement laten blijken.

De onderzoekers merken op dat de Europese Unie op dit ogenblik al honderdvijftig miljoen consumenten tussen vijftig en vijfenzeventig jaar telt. Tegen het midden van de eeuw, wanneer de millennials stilaan de pensioengerechtigde leeftijd naderen, zullen vijfenzestigplussers al meer dan 30 procent van de totale Europese bevolking vertegenwoordigen. “Die evoluties zullen voor alle economische sectoren - gaande van transport tot ontspanning, huisvesting en gezondheid - belangrijke consequenties hebben,” benadrukt Gerd Hornbergs, chief executive van Commerz Finanz. Opgemerkt wordt dat op dit ogenblik in vele productgroepen al bijna de helft van alle consumenten ouder zijn dan vijftig jaar.

Commerz Finanz benadrukt dat vijftigplussers een grote nadruk leggen op kwaliteit. “Bovendien blijken ze nog voor hun kinderen over de meest recente digitale apparaten te beschikken,” benadrukt Hornbergs. “Deze groep besteedt ook meer tijd aan het internet en televisie. Gemiddeld investeren de vijftigplussers zevenentwintig uur per week aan deze media, tegenover een gemiddelde van eenentwintig uur en dertig minuten voor de jongere consumentengroepen. Maar wanneer reclame ter sprake komt, blijken de vijftigpluseers minder geïnteresseerd dan het jongere publiek in emotionele connecties die merken met de consumenten proberen te smeden.”

Vastgesteld werd dat slechts 43 procent van de oudere Europese consumenten zegt geïnteresseerd te zijn in deze communicatie-stijl, tegenover 56 procent bij de jongere leeftijdsgroepen. De laagste interesse werd opgetekend bij oudere consumenten in Groot-Brittannië (30 procent) en Frankrijk (28 procent). Ook wordt opgemerkt dat oudere consumenten geen grote neiging tot spontane aankopen laten optekenen, maar er de voorkeur aan geven om het shoppen te laten voorafgaan door een uitgebreide digitale research. Daarbij verwijst 74 procent naar websites, 61 procent naar productvergelijking, terwijl 55 procent naar de opinie van andere consumenten zoekt.

Vooral in Tsjechië, Polen en Groot-Brittannië lijken de oudere consumenten goed geïnformeerd te zijn.

Lees Verder

17:26 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vijftigplusser |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.