29-09-16

Consument verwacht weinig van delen persoonlijke data

Bijna drie op vijf consumenten erkent niet te geloven dat zijn persoonlijke gegevens door de bedrijven op een verantwoordelijke manier zouden worden beheerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Chartered Institute of Marketing (CIM) bij meer dan vijfentwintighonderd consumenten en marketeers. Vastgesteld werd dat 57 procent van de ondervraagde consumenten geen vertrouwen te hebben dat hun persoonlijke gegevens door de bedrijven op een verantwoorde manier zouden worden behandeld. Daarbij bleek vooral een bekommernis dat de gegevens zonder toestemming van de consument met een derde partij zouden worden gedeeld (40 procent).

Meer dan de helft van de consumenten zeggen communicatie te hebben ontvangen van organisaties die volgens hen persoonlijke gegevens hadden misbruikt. Verder bleek dat 31 procent van de consumenten toegeeft geen idee te hebben op welke manier hun persoonlijke data worden gebruikt. Daarnaast werd vastgesteld dat 70 procent van de consumenten zegt dat het delen van persoonlijke gegevens geen enkel voordeel oplevert. Anderzijds gaf 67 procent aan bereid te zijn meer persoonlijke data te delen indien de organisaties een grotere openheid zouden tentoon spreiden over het gebruik van de gegevens.

Voor 33 procent van de consumenten moeten striktere regels over het gebruik van mobiele data worden geïntroduceerd. Tevens gaf 45 procent aan alle samenwerking te zullen stopzetten met een organisatie die hun persoonlijke gegevens zou gebruiken op een manier waarmee de consument zich niet comfortabel zou voelen. De onderzoekers moesten tevens vaststellen dat ook 68 procent van de marketeers toegaf ook zelf als consument argwanend te zijn persoonlijke gegevens ter beschikking te stellen uit vrees voor misbruik. Het onderzoek toont volgens Chris Daly, chief executive van het Chartered Institute of Marketing, dat marketeers bij het gebruik van persoonlijke data een optimale transparantie moeten nastreven.

Lees Verder

15:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing, data |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.