01-10-16

Authenticiteit is geen garantie voor commercieel succes

Authenticiteit wordt door de consument gewaardeerd, maar wordt daarom nog geen succes in de verkoop. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Universita Bocconin in Milaan en de University of Southern California in Los Angeles. Ook marketeers moeten volgens de onderzoekers beseffen dat het beslissingsproces van de consumenten door verschillende motieven ook in diverse richtingen kan worden gestuurd. De vaststellingen gelden voor producten met een hedonistische inslag, maar later onderzoek zal volgens de wetenschappers moeten uitwijzen of hetzelfde fenomeen ook bij functionele goederen kan worden vastgesteld.

“Lof staat niet gelijk met liefde,” benadrukken de onderzoekers Andrea Ordanini, Joseph Nunes en Francesca Valsesia. “Vier jaar geleden won Michel Hazanavicius met zijn film The Artist meer dan honderd awards. In totaal genereerde The Artist tijdens zijn hele carrière echter evenveel inkomsten als Continental Drift (Ice Age) op zijn openingsweekend. Beck won vorig jaar met Morning Phase de prijs voor het beste album. In totaal bedroeg de verkoop van Morning Phase echter slechts twee derde van de totale omzet van die het album van Beyoncé, dat op een tweede plaats was geëindigd, op zijn debuutdag liet optekenen.”

Opgemerkt wordt dat het beloonde werk in beide gevallen het gevolg was van een individuele inspanning, terwijl het commercieel succes telkens de vrucht was van een collectieve aanpak. “Creatieve controle lijkt een functie te hebben in de erkenning van een product, maar lijkt daarentegen slechts weinig impact te hebben op commercieel succes,” zeggen de onderzoekers. “Creatieve controle wordt geprezen omdat de consument in de productie een signaal van creatieve authenticiteit ziet. Het verband zal echter alleen kunnen worden opgemerkt wanneer de auteur door de consument wordt vertrouwd.”

Wanneer gewag gemaakt wordt voor een voorliefde van het betrokken product, blijkt het publiek zich volgens de onderzoekers te focussen op de beleving van de consumptie, waarbij bijkomende informatie over onder meer het productieproces wordt genegeerd. “Dat geldt echter alleen voor bekende producten,” geven de onderzoekers aan. “Wanneer het publiek werd geconfronteerd met onbekende etnische eetschotels, bleek er meer interesse voor bijkomende informatie, zoals de perceptie over creatieve controle.”

Lees Verder

12:46 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.