28-10-16

Internet is vooral een mobiel medium geworden

Volgend jaar zullen mobiele platformen 75 procent van het wereldwijde internet-gebruik voor hun rekening nemen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het mediabureau Zenith in zestig landen. Er wordt daarbij opgemerkt dat het mobiele internet de voorbije vier jaar een bijzonder sterke groei heeft gekend. Vier jaar geleden vertegenwoordigden mobiele platformen amper 40 procent van de wereldwijde online activiteit. Dit jaar is dat aandeel echter al opgelopen tot 68 procent. Over twee jaar zullen mobiele activiteiten volgens Zenith al 79 procent van de trafieken op het wereldwijde internet vertegenwoordigen.

Opgemerkt wordt dat Spanje het wereldwijde speerpunt van het mobiele internet is. Daar zal het aandeel van de mobiele platformen dit jaar immers al een aandeel van 85 procent bereiken, gevolgd door Hongkong (79 procent), China (76 procent), de Verenigde Staten (74 procent) en India en Italië (73 procent). “Uiteraard wordt de groei van het mobiele internet gedragen door de toenemende smartphone-penetratie, maar het is opmerkelijk hoe snel de wereld deze apparaten heeft geadopteerd,” stippen de onderzoekers aan. “Vier jaar geleden hadden slechts 23 procent van de consumenten in de betrokken markten een smartphone, maar dat cijfer is inmiddels opgelopen tot 56 procent en zal over twee jaar verder stijgen tot 63 procent.

“Tablets, die meer als een luxeproduct worden beschouwd, kennen een veel lagere penetratie,” stippen de onderzoekers aan. “Op dit ogenblik heeft 15 procent van de consumenten in de onderzochte landen een tablet. Dat aandeel zal over twee jaar verder stijgen tot 17 procent.” Jonathan Barnard, analist bij Zenith, merkt op mobiele apparaten op dit ogenblik al het belangrijkste kanaal zijn om toegang te vinden tot het internet, maar zegt dat de platformen volgend jaar ook het belangrijkste instrument voor online reclame zullen zijn geworden.”

Lees Verder

17:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.