31-10-16

Bijna helft online consumenten slachtoffer van cybercrime

Ongeveer 45 procent van de online consumenten worden het slachtoffer van cybercrime. Er moet echter vastgesteld worden dat 65 procent van de slachtoffers uiteindelijk beslist het incident niet aan de autoriteiten te melden. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau Opinium en het Amerikaanse bedrijf MarkMonitor, ontwikkelaar van software-beveiliging, bij meer dan drieduizend consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Spanje, Zweden en Nederland. De onderzoekers stelden ook vast dat 16,5 procent toegeeft financieel verlies geleden te hebben door de online criminaliteit. Daarbij maakt 20 procent gewag van een verlies van meer dan 1.000 dollar.

Cybercriminaliteit bestaat het vaakst uit frauduleuze verzoeken om de paswoorden van accounts op sociale media te veranderen (20 procent) en emails die van legitieme bedrijven lijken te komen en persoonlijke informatie proberen te bemachtigen (17 procent). De onderzoekers stelden ook vast dat 71 procent van de consumenten van mening zijn dat cybercriminaliteit een negatieve impact heeft op de goede reputatie van een organisatie, terwijl 65 procent gewag maakte van een gedaald vertrouwen in een merk. Ook moest worden vastgesteld dat 53 procent van de ondervraagden te kennen gaf in de toekomst met het betrokken merk geen zaken meer te willen doen.

Uit het onderzoek diende ook te worden afgeleid dat slechts 14 procent van de consumenten vertrouwen heeft in de reclame op sociale media. Geen enkel ander kanaal wordt met een lagere score bedacht. De sociale media in het algemeen staan op een voorlaatste plaats met een score van 16 procent. “Cybercrime maakt zowel bij de consumenten als de merken slachtoffers,” benadrukt Mark Frost, chief executive van MarkMonitor. “Bovendien moet worden gevreesd dat cybercriminaliteit nog zal toenemen naarmate het gebruik van het internet verder blijft stijgen. “Er moet dan ook gezamenlijk actie worden ondernomen om het merk online te beschermen, het consumentenvertrouwen en de reputatie te beveiligen.”

“Een sterke online beveiliging kan bedrijven helpen hun winsten te beschermen,” zegt Mark Frost nog. “Het onderzoek toont dat de consument niet alleen bewust is van de ernst van de cybercrime en de taktieken die worden gebruikt, maar ook van de effecten die deze aanvallen hebben om de merken zelf. Ondanks die hoge niveaus van bewustzijn, blijven echter vele gebruikers kwetsbaar voor cybercrime.”

Lees Verder

17:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cybercrime |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.