31-10-16

Chinese autokoper wil vooral online connectiviteit

De Chinese autobestuurder is bij een nieuwe aankoop vooral geïnteresseerd in online connectiviteit. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent PricewaterhouseCoopers bij drieduizend autokopers op het Chinese vasteland en Hongkong. Vastgesteld werd dat 51 procent van de respondenten in eerste interesse uitkijkt naar internet-connectiviteit, die belangrijker wordt geacht dan het prijsniveau en zelfs de prestaties van de motor. De onderzoekers zeggen verbaasd te zijn door de resultaten, aangezien technologische aspecten voordien nooit als een cruciaal verkoopsargument werden ervaren.

“Traditionele autobouwers dreigen een groot gedeelte van hun Chinese klanten te verliezen,” merkt PricewaterhouseCoopers op. “Die concurrentie komt niet van rivaliserende merken, maar wel van connectiviteit.” Onderzoeker Bill Peng merkt op dat de Chinese autokoper in het verleden steeds in de eerste plaats naar de prijs keek, gevolgd door het merk en het design. Opmerkelijk is volgens Peng echter vooral dat zelfs op de massamarkt niet minder dan 30 procent van de ondervraagden voor een betere connectiviteit bereid zou zijn om van merk te veranderen. Op de premium-markt loopt dat cijfer verder op tot 40 procent.

Connectiviteit wordt door de Chinese autobestuurder in eerste instantie gebruikt om toegang te krijgen tot realtime verkeersinformatie, gevolgd door radio, parkeerinformatie en entertainment-streaming. Ongeveer 80 procent van de Chinese autokopers zou ook een upgrade overwegen om de connectiviteit van de auto te versterken. “De aantrekkelijkheid van de connectiviteit heeft niets te maken met de hardware, maar met de content die de consument wenst te kunnen bereiken.” De grote interesse voor connectiviteit moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan het grote aantal digitale consumenten in China, de intrede van technologiebedrijven in de autosector en initiatieven van de overheid.

De onderzoekers merken nog op dat deze elementen van China een speerpunt bij de innovatie van geconnecteerde auto’s zal maken. Verwacht wordt dat geconnecteerde mobiliteit over zes jaar wereldwijd een omzet van 140 miljard euro zal halen. Dat betekent bijna een verdrievoudiging tegenover het niveau van 47,2 miljard euro dat volgend jaar zal worden geregistreerd. Naast connectiviteit willen Chinese autobestuurders vooral nieuwe ervaringen producten, waaronder autonome besturing. Uit het onderzoek blijkt dat 85 procent van de Chinese consumenten graag bezitter van een autonome wagen zou zijn. In andere delen van de wereld ligt dat cijfer volgens de onderzoekers veel lager.

De uitgespaarde tijd aan boord van de autonome wagen zou vooral worden ingevuld door entertainment (58 procent), maaltijden of tijd met het gezin (35 procent). De Chinese overheid wil tegen het midden van het volgende decennium tussen 10 procent en 20 procent van de totale autovloot met grotendeels autonome wagens invullen. Tegen het einde van volgend decennium zou 10 procent van de auto’s volledig autonoom moeten kunnen rijden. Tegen eind dit decennium zou 50 procent van de totale Chinese vloot uit gedeeltelijk autonome wagens moeten bestaan.

Lees Verder

17:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.