05-12-16

Sociale media snel even groot reclamemedium als krantensector

Tegen het einde van dit decennium zullen de reclamebestedingen op sociale media wereldwijd een jaaromzet realiseren van 50 miljard dollar. Daarmee zullen sociale media als reclameplatform nagenoeg even groot zijn geworden als kranten. Dat blijkt uit een rapport van reclameconsulent Zenith Optimedia, een dochterbedrijf van de Franse groep Publicis. Opgemerkt wordt dat de snelle uitbreiding van sociale mediaplatformen op mobiele apparaten, samen met een snellere internet-connectiviteit en de introductie van gesofisticeerde technologieën, tot een zware verschuiving heeft geleid in de manier waarop het publiek nieuws consumeert.

Zenith Optimedia voorspelt dat reclame-campagnes op sociale media over drie jaar 20 procent van de totale online advertentie-sector zullen vertegenwoordigen. Op dat ogenblik zullen sociale media als reclameplatform nog slechts 1 procent kleiner zijn dan de krantensector. Eén jaar later zullen de sociale media volgens Zenith Optimedia de krantensector ruimschoots achter zich laten. “Sociale media en online video vormen de pijlers van de aanhoudende groei in de wereldwijde reclamebestedingen, ondanks politieke bedreigingen voor de economie,” benadrukt Jonathan Barnard, analist bij Zenith Optimedia.

Opgemerkt wordt dat de mediasector de voorbij jaren een snelle verschuiving in reclame-trends heeft kunnen registreren. “Steeds meer worden reclamebudgetten van traditionele bronnen zoals kranten overgeheveld naar websites op computers en mobiele apparaten,” wordt er opgemerkt. “Er wordt daarbij door de adverteerders steeds meer aandacht besteed aan sociale media, waar de commerciële boodschappen samenvloeien met de newsfeeds van consumenten op platformen zoals Facebook en Snapchat. Deze strategieën blijken op een grotere efficiëntie te kunnen rekenen dan de storende banner-formaten.”

In het algemeen verwacht Zenith Optimedia dat de wereldwijde reclame volgend jaar een groei met 4,4 procent zal kennen. Daarmee zou eenzelfde groeitempo worden gerealiseerd als dit jaar. “Dat zou een bijzonder sterke prestatie zijn,” wordt er opgemerkt. “Dit jaar kon de sector immers profiteren van grote gebeurtenissen zoals de Olympische Spelen, de brexit en de Amerikaanse presidentsverkiezingen.” Online videoreclame zou over drie jaar een wereldwijde omzet realiseren van 35,4 miljard dollar. Daarmee zal online video de radioreclame achter zich laten, maar de achterstand tegenover televisie blijft groot.

Lees Verder

19:47 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.