08-12-16

Publiek lijdt minder onder informatie-overdaad

Het publiek lijdt minder onder een informatie-tsunami dan tien jaar geleden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center bij ruim vijftienhonderd Amerikaanse consumenten. Opgemerkt wordt dat tien jaar geleden 27 procent van de ondervraagde consumenten te kennen gaf aan grotere volumes informatie te worden blootgesteld dan ze konden verwerken. Nu blijkt echter nog slechts 20 procent van een informatie-tsunami gewag te maken. Daarentegen kon worden vastgesteld dat driekwart van de ondervraagden te kennen gaf ervan te genieten zoveel informatie ter beschikking te hebben.

“Het feit dat de consument zoveel informatie kan verkrijgen, geeft hem het gevoel de controle in handen eigen handen te hebben,” merken de onderzoekers op. “Bovendien is men ervan overtuigd heel gemakkelijk in staat te zijn welke informatie betrouwbaar is.” Volgens John Horrigan, hoofdonderzoeker bij het Pew Research Center, zegt dat de consument minder informatie-druk ervaart omdat hij over meerdere apparaten beschikt om alle gegevens te verwerken. Naarmate een consument over meer apparaten kan beschikken, blijkt hij voor de informatie-tsunami minder kwetsbaar te zijn.

Bij consumenten met drie verschillende apparaten zegt 84 procent ervan te genieten gemakkelijk toegang te hebben tot informatie. Bij collega’s die slechts op één toestel beroep kunnen doen, daalt dat cijfer tot 71 procent. Wel wordt opgemerkt dat bij consumenten met een lager inkomen en een beperkte opleiding sneller een gevoeligheid voor een informatie-tsunami moet worden vastgesteld. In die bevolkingsgroepen zegt minstens 40 procent het gevoel te hebben door informatie overspoeld te worden. Ook bij de oudere bevolkingsgroepen moet een grotere kwetsbaarheid worden vastgesteld. Ook hier is de digitale kloof volgens de onderzoekers duidelijk merkbaar.

Lees Verder

17:36 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: informatie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.