17-12-16

Digitalisering cruciaal voor overlevingskansen banken

Een meerderheid van het bankpersoneel is ervan overtuigd dat een digitalisering van de klanten-informatie noodzakelijk is voor de overlevingskansen van hun werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van Finextra Research en Connective bij meer dan honderd executives van bankinstellingen in nagenoeg dertig landen. Vastgesteld werd 54 procent van de ondervraagden toegeeft ervan overtuigd te zijn dat de klantendiensten moeten worden gedigitaliseerd om te vermijden dat hun instelling marktaandeel zou verliezen tegenover specifieke fintech-bedrijven en uiterlijk over drie jaar uit de markt zou zijn geconcurreerd. Nog eens 27 procent stelde die visie gedeeltelijk te delen.

Opgemerkt wordt echter dat nog heel wat hindernissen worden ervaren om een snelle digitalisering te kunnen realiseren. Daarbij blijkt vaak technologie een belangrijke factor te zijn. Vastgesteld werd immers dat 68 procent van de respondenten toegaf dat zijn huidige informatica-systemen te weinig flexibiliteit en snelheid vertonen om de nieuwe activiteiten optimaal te laten functioneren. Volgens 45 procent van de ondervraagden zal een volledige hervorming van de bestaande informatica-infrastructuur noodzakelijk zijn om hun instelling op een efficiënte manier te kunnen digitaliseren. Nochtans is volgens 88 procent een fundamentele versnelling van de digitalisering noodzakelijk om de millennials als klant te kunnen winnen.

“Het onderzoek maakt duidelijk dat de traditionele banken met een cruciaal probleem worden geconfronteerd wanneer ze de concurrentie met digitale fintech-bedrijven moeten aangaan,” zegt Tim Roughton, technologie-specialist bij het juristenkantoor Pinsent Masons. “Banken hebben het moeilijk met hun vaste informatica-infrastructuur en strakke processen voldoende snel te reageren op meer dynamische en wendbare concurrenten.” De belangrijkste strategisch motivatie voor de digitalisering blijkt een grotere klantgerichtheid (71 procent), gevolgd door organisatorische flexibiliteit en operationele efficiëntie.

Verder werd vastgesteld dat 66 procent van de ondervraagden van mening zijn dat klanten met betrekking tot data dezelfde inzichten en toegang wensen als hun bank of verzekeraar. Anderzijds bleek dat 64 procent van de respondenten verwacht dat de klant een eenvoudige en duidelijke dienstverlening verkiest boven een rijkere gebruikersbeleving. Tevens blijkt echter dat 48 procent van de respondenten zich met beide stellingen akkoord verklaarde.

“Om die beide behoeften te kunnen invullen, moeten de financiële instellingen digitale interfaces creëren die een gemakkelijke toegang bieden, maar zich ook kunnen aanpassen aan de individuele voorkeuren van de consument," wordt er opgemerkt.

Lees Verder


16:26 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: digitalisering |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.