19-12-16

Consument eist bescherming tegen namaakproducten

De grote meerderheid van consumenten wil geen namaakproducten kopen en wanneer ze toch met een duplicaat worden geconfronteerd, blijkt ook het originele merk imago-verlies te lijden. Dat blijkt uit een rapport van het bureau MarkMonitor, gespecialiseerd in merkbescherming, op basis van een enquête bij meer dan drieduizend consumenten in de Verenigde Staten en acht Europese landen. Uit het onderzoek bleek dat 23 procent van de onbedoeld online een namaakproduct heeft gekocht. In de groep millennials loopt dat cijfer nog hoger op. Tegelijkertijd moest echter worden vastgesteld dat 71 procent van de slachtoffers opmerkt dat de ervaring voor hen ook een negatieve uitstraling heeft gehad op het originele merk.

Daardoor stelde 59 procent in de toekomst omzichtig met het betrokken merk om te gaan. Bovendien wierp 12 procent op door de negatieve ervaring aangezet te worden om de contacten met de onderneming volledig door te knippen. Verder werd vastgesteld dat 29 procent van de ondervraagden bij de confrontatie met een namaakproduct zijn beklag te maken bij het originele merk. Anderzijds bleek dat 32 procent na de confrontatie met namaak geen enkele actie onderneemt. Verder kon worden vastgesteld dat bijna 75 procent van de consumenten te kennen geeft nooit bewust een namaakproduct te zullen kopen. Daarbij zegt 47 procent alleen het echte product te willen kopen.

“Piraterij en de online beschikbaarheid van namaakproducten zijn een bedreiging voor zowel de merken als de consumenten,” zegt Mark Frost, chief executive van MarkMonitor. “Ook deze vorm van cybercriminaliteit wordt echter steeds meer gesofisticeerd. Consumenten moeten dan ook bijzonder alert blijven hij het online winkelen. Bovendien moeten de bedrijven strategieën ontwikkelen om de risico’s op namaak te beperken en stappen ondernemen om hun consumenten te informeren.” Uit het onderzoek bleek ook dat 85 procent van de consumenten van mening is dat de merken meer inspanningen dienen te doen om hen tegen de producenten van namaak te beschermen.

Lees Verder

18:34 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: namaak |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.