08-01-17

Oudere publiek verkiest rationele marketing

Het oudere publiek verkiest bij marketing rationele boven emotionele motieven. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Liverpool en Big Window Consulting bij meer dan vijfentwintighonderd consumenten tussen negentien en negentig jaar. In de leeftijdsgroep tot vijftig jaar bleek 49,7 procent van de ondervraagden een voorkeur te vertonen voor rationele reclame, terwijl 50,3 procent emotionele motieven bleek te verkiezen. Bij vijftigplussers bleek echter 63 procent voor de rationele reclame te kiezen. De onderzoekers hebben het over een verrassend resultaat, dat in tegenspraak lijkt met eerdere theorieën.

“Eerder onderzoek heeft naar voor gebracht dat de consument met het ouder worden - waarbij hij geconfronteerd wordt met het gevoel nog slechts over een relatief beperkte tijd te kunnen beschikken - zich ook meer door emoties dan door rationaliteit zou laten leiden,” stippen de onderzoekers Lynn Sudbury-Riley en Lisa Edgar aan. “Maar in werkelijkheid komt een meer genuanceerd beeld naar voor. Tegenover marketing vertoont het oudere publiek immers een duidelijke voorkeur voor rationele motieven. De resultaten van de studie hebben voor marketeers dan ook belangrijke implicaties. Inzicht in de reclame-context is voor efficiënte marketeers immers van cruciaal belang.”

“Indien de marketeer de bedoeling heeft emotionele merkwaarden te communiceren, kunnen tegenover een ouder publiek mogelijk emotionele motieven worden gehanteerd,” verduidelijken Sudbury-Riley en Edgar. “Indien het daarentegen de bedoeling is een specifieke en praktische product-gerelateerde boodschap te communiceren en een specifieke actie van de consument - zoals het bezoek aan een winkel - lijkt het daarentegen aangewezen een rationele benadering te gebruiken. Dat lijkt intuïtief perfect logisch, maar die conclusie gaat wel tegen de heersende theorie rond socio-emotionele selectiviteit, die een emotionele aanpak zou aanbevelen.”

Lees Verder

16:44 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.