09-01-17

Lobbysector zit in Brussel goed gebeiteld

Brussel is nog altijd het zenuwcentrum van bedrijven die hun eigen agenda op het openbare beleid willen laten wegen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Public Affairs Council op basis van een wereldwijde enquête bij bedrijfsleiders van kleine ondernemingen en grote multinationals. Uit het onderzoek bleek dat 61 procent van de bedrijven hun kantoor voor public affairs in België vestigen. Bovendien blijkt dat externe consulenten vooral worden ingezet om rechtstreeks bij de instellingen van de Europese Unie lobbywerk te verrichten. Amper 16 procent van de betrokken bedrijven had ook zijn reële hoofdkantoor in België. Daarentegen was ruim 33 procent gevestigd in de Verenigde Staten.

Ongeveer 50 procent van de ondervraagde bedrijven geeft toe weinig of geen budgetten voor public affairs te hebben. Bij de anderen blijkt echter 25 procent van de middelen geïnvesteerd te worden in contracten met externe specialisten die de belangen van de onderneming bij overheden en instellingen dienen te verdedigen. Er wordt opgemerkt dat bijna 20 procent van de bedrijven het budget voor public affairs de voorbije drie jaar met meer dan één vijfde heeft verhoogd, maar 26 procent zegt dat de beschikbare financiële middelen tijdens die periode ongewijzigd zijn gebleven, terwijl 32 procent gewag maakt van een inkrimping.

Ook blijkt dat bij 53 procent het personeelsbestand van de dienst public affairs tijdens die periode ongewijzigd is gebleven, terwijl 33 procent van een groei gewag maakt en 15 procent met een personeelsinkrimping rekening heeft moeten houden. Verder werd vastgesteld dat handelsorganisaties het populairste instrument vormen om het belang van de eigen agenda te behartigen. Bij 33 procent van de ondervraagde bedrijven zou de chief executive op geen enkele manier bij public affairs zijn betrokken, maar ongeveer 20 procent maakt gewag van een sterke betrokkenheid. Anderzijds geven veel bedrijven toe zich bezorgd te maken over het negatieve stigma dat vaak op het lobbywerk weegt.

Vele betrokkenen wijzen er ook op dat het vaak moeilijk is om de meerwaarde van het lobbywerk voor de onderneming intern te communiceren.

Lees Verder

16:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: lobbysector |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.