12-01-17

Consument ziet technologiebedrijf als potentiële bank

Grote technologiebedrijven zouden ook met financiële diensten een omvangrijk en wereldwijd cliënteel kunnen uitbouwen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Accenture bij meer dan dertigduizend consumenten in achttien landen. Vastgesteld werd dat bijna 33 procent van de consumenten interesse zou hebben voor bankactiviteiten die door ondernemingen zoals Google, Facebook of Amazon zouden worden aangeboden. In de leeftijdsgroep tussen achttien en eenentwintig jaar loopt dat cijfer zelfs op tot 41 procent en in markten zoals de Verenigde Staten wordt zelfs een score van 50 procent bereikt.

De consument blijkt niet alleen voor bankservices bereid om het aanbod van de bekende technologiebedrijven te gebruiken, want 29 procent gaf toe zich ook voor verzekeringsproducten tot deze ondernemingen te willen wenden. Bovendien erkende 38 procent bereid te zijn op de deze entiteiten beroep te doen voor het inwinnen van financieel advies. “De consument verwacht dat alle zakelijke transacties het kwalitatieve niveau halen van de diensten die ze ontvangen van Google, Amazon, Facebook en Apple,” zegt Alan McIntyre, managing director van Accenture Banking. “Dat kan vooral voor de bankwereld een grote uitdaging betekenen.”

“Banken moeten filialen creëren die een geavanceerde digitale beleving garanderen, maar moeten ook een gemakkelijke locatie bieden,” benadrukt Alan McIntyre. “Tegelijkertijd moet een online digitale ervaringen worden ontwikkeld die de confrontatie met de grote technologiespecialisten kan overleven. De grote meerderheid van de hedendaagse consumenten benaderen hun bankrelaties uit en transactioneel standpunt. Om loyaliteit op te bouwen, moeten de banken zich assertiever opstellen in het gebruik dat een persoonlijk aanbod garandeert op het tijdstip en de locatie dat optimaal aan de eisen van de consument tegemoet komt.”

In Brazilië zou 60 procent van de consumenten bereid zijn om hun bankaccount naar een technologiebedrijf over te hevelen. In Indonesië en Italië worden scores van respectievelijk van 54 procent en 52 procent gehaald.

Lees Verder

17:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bank |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.