22-01-17

Aankoop niet altijd reden voor bezoek aan online retailer

Consumenten bezoeken websites van merken in eerste instantie niet om een aankoop te doen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Episerver bij meer dan duizend consumenten. Vastgesteld werd dat 92 procent van de ondervraagden voor zijn eerste bezoek aan een online platform een andere reden opgeeft dan plannen voor de aankoop van een product of een dienst. Er wordt dan ook opgemerkt dat merken zich met hun online aanbod te veel op transacties concentreren en onvoldoende aandacht besteden aan de beleving en de interactie die de website aan zijn bezoekers zou kunnen bieden.

Uit het onderzoek bleek dat 45 procent van de consumenten een eerste keer op een website van een merk terecht komen bij de zoektocht naar een product. Daarnaast gaf 25 procent aan door een prijsvergelijking naar de website te zijn doorverwezen, terwijl meer dan 10 procent oorspronkelijk praktische informatie - zoals openingsuren of adressen - over een winkel zou hebben opgezocht. “De aankleding van een website of mobiele applicatie en de presentatie van de content kunnen een bepalende impact hebben op de beslissing van de consument om tot een aankoop over te gaan,” benadrukken de onderzoekers.

“De consument verwacht een relevante en accurate content aangeboden te krijgen, maar bovendien wordt steeds meer een aangepaste service naar de persoonlijke behoeftes en voorkeuren geëist,” wordt er nog opgemerkt. “Om op dit ogenblik te kunnen concurreren is een sterke content niet meer voldoende.” Bij consumenten die een online aankoop overwegen, gaat 60 procent rechtstreeks naar de productpagina, terwijl 18 procent zich in eerste instantie tot een commercieel platform zou wenden. Voor 7 procent vormen de productbesprekingen van andere consumenten de eerste bestemming. Er wordt nog opgemerkt dat 66 procent van de consumenten dit jaar meer online aankopen wil doen dan vorig jaar.

Lees Verder

10:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.