22-01-17

Relatie tussen bank en onderneming ligt vaak moeilijk

Kleine bedrijven hebben vaak een moeilijke relatie met hun bankier. Dat blijkt ook uit een studie van de financiële dienstverlener Amicus Commercial Finance, gebaseerd op een enquête bij meer dan vijfhonderd managers van kleine bedrijven in Groot-Brittannië. Er moest daarbij worden vastgesteld dat 46 procent van de ondervraagden hun banken een gebrek aan flexibiliteit toeschrijft, terwijl 30 procent betoogt dat de bankiers zich niet behulpzaam opstellen. Bovendien beklaagt 40 procent er zich over in het verleden al slechte raad van de bank te hebben gekregen. De onderzoekers maken dan ook gewag van een verontrustende vaststelling.

Uit de enquête bleek dat 47 procent van de ondernemers van mening is dat het advies van de bank een negatieve impact heeft gehad op de prestatis van het bedrijf. Bovendien zegt 16 procent door het advies uiteindelijk in een slechtere situatie te zijn geraakt. Er moet dan ook worden vastgesteld dat 52 procent van de ondernemers het voorbije jaar een bankadvies naast zich heeft neergelegd. Daarnaast maken veel ondernemers hun beklag dat ze bij hun bank met een callcenter moeten communiceren. Volgens 22 procent zijn die interacties tijdrovend, terwijl 17 procent toegeeft gefrustreerd te raken door de contacten met de callcenters. Daarnaast zegt 10 procent dat het systeem met callcenters te ingewikkeld is.”

“Het is zorgwekkend dat het advies van de banken door de onderneming geregeld moet worden afgewezen of met negatieve consequenties wordt gevolgd,” benadrukt John Wilde, managing director van Amicus Commercial Finance. “Er moet een toenemende kloof worden vastgesteld tussen de zakelijke services en flexibiliteit die door de ondernemers worden geëist en het advies dat hen door de banken wordt verstrekt. Werkkapitaal en cashflow hebben per definitie een dynamisch karakter, maar vele traditionele banken zijn er de voorbije jaren niet meer in geslaagd om met dat gegeven efficiënt om te gaan.” Vooral in de sectoren technologie en communicatie wordt geklaagd over de kwaliteit van het bankadvies.

Lees Verder

13:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bank |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.