25-01-17

Games hebben positievere impact dan sociale media

Mobiele games maken de gebruiker gelukkiger dan sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Tapjoy naar de motieven van mobiele gamers, die door de adverteerder als een bijzonder interessant doelpubliek worden beschouwd. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat games de gebruiker niet alleen meer ontspannen, maar ook met een grotere focus en een sterker engagement gepaard gaan. Het meest populair zijn puzzels, die door 59 procent van de respondenten worden gespeeld, gevolgd door strategische spellen (38 procent), trivia (33 procent) en casino's en kaartspellen (27 procent).

Weinig populair daarentegen blijken shooting-games (8 procent), sportspellen (11 procent) en player-versus-player games (15 procent). De enquête toonde dat mobiele gamers twee keer vaker geneigd zijn te benadrukken zich ontspannen te voelen wanneer ze mobiele games spelen dan wanneer ze sociale applicaties gebruiken. Ook zegt 35 procent van de respondenten zich bij de games gefocust te voelen, tegenover 11 procent bij sociale netwerken. Bovendien getuigt 34 procent zich bij het gamen gelukkig te voelen, tegenover 21 procent bij sociale media. Ook het engagement haalt bij games een score van 35 procent, tegenover 21 procent bij sociale media.

Anderzijds bleek dat de ondervraagden 2,4 keer meer aangeven zich bij sociale applicaties te vervelen dan bij games. Ook zouden sociale netwerken 60 procent meer stress veroorzaken dan games. Er wordt aan toegevoegd dat meer dan twee op drie spelers zichzelf niet als een gamer identificeert.  "Ook in de groep die erkent minstens zes keer per week een mobiel spel op te starten, blijkt minder dan één op drie zich als een gamer te identificeren," zegt Tapjoy. Er zouden wereldwijd ongeveer twee miljard mobiele gamers actief zijn. Vrouwen vertegenwoordigen met een aandeel van 63 procent de meerderheid van de gamer-populatie.

Bovendien blijkt dat de grootste groep gamers terug te vinden is bij de vijfenvijftigplussers, die 23 procent van de totale populatie zouden vertegenwoordigen, gevolgd door de leeftijdsgroep tussen vijfentwintig en vierendertig jaar (21 procent) en de categorie tussen vijfendertig en vierenveertig jaar (19 procent). Daarnaast werd vastgesteld dat 70 procent mobiele games speelt voor het televisiescherm. Gamen lijkt voor velen ook een ideale activiteit om de dag af te sluiten.

Lees Verder

08:46 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: games |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.