31-01-17

Consument beschouwt namaak als een bijkomende keuze

Vele consumenten beschouwen namaak louter als een bijkomende productkeuze. Daardoor is het moeilijker om de consument tot een groter ethisch gedrag aan te sporen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Kent, gebaseerd op interviews met een groep Chinese consumenten. Bovendien blijken vele consumenten volgens de onderzoekers net omwille van het illegale karakter van de sector tot namaak te worden aangetrokken. Deze vaststellingen hebben volgens de wetenschappers een belangrijke impact op de succeskansen van de maatregelen die worden genomen om de namaakindustrie te bekampen.

“De strijd tegen piraterij blijkt onvoldoende rekening te houden met de motieven van de klant om namaak te kopen,” merkt onderzoeksleider Xuemei Bian, professor consumentengedrag aan de University of Kent. “Wanneer een product op de markt wordt gebracht, moet er ook een vraag aanwezig zijn. Wanneer met de productie van namaakgoederen wil tegengaan, moet men dan ook een dieper inzicht hebben in de psychologische en cognitieve processen die de consumptie van namaak kunnen verklaren. Bovendien bieden de conclusie niet alleen een belangrijk theoretisch inzicht, maar moet er ook worden gewezen op praktische gevolgen.”

De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat economische factoren niet de grootste prioriteit van de consument zijn. “Namaak wordt vaak gezien als een bijkomende competitie of een extra keuze op een drukke marktplaats,” aldus Xuemei Bian. “Daarin moet namaak bijna als een bijproduct van het originele werk worden beschouwd. De consument erkent dat namaak afhankelijk is van de authentieke producten, maar blijkt te aanvaarden dat beide producten naast elkaar op de markt aanwezig zijn. Bovendien ervaren vele consumenten de speurtocht naar namaak als een opwindende activiteit, alsof ze deel uitmaken van een geheime genootschap.”

Consumenten die namaakgoederen hebben gekocht, voeren twee argumenten aan om hun gedrag te verantwoorden. Daarbij wordt in eerste instantie de persoonlijke verantwoordelijkheid afgewezen, waarbij wordt opgemerkt dat er bijzonder veel namaakproducten op de markt zijn. Daarnaast merken de betrokkenen vaak op zich tot het product aangetrokken te voelen, maar niet op een specifiek merk te zijn gericht. Schaamte wordt niet gelinkt aan een gebrek aan ethiek, maar wel aan een potentiële imagoschade omdat men tegen zijn vrienden heeft gelogen en heeft volgehouden een origineel merk te hebben gekocht.

“Campagnes die op de legale of morele aspecten van het gedrag wijzen, dreigen dan ook weinig effect te hebben,” stippen de onderzoekers aan. “Er moeten dan ook gedacht worden aan een alternatieve aanpak.”

Lees Verder

15:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: namaak |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.