01-02-17

Merkcontent cruciaal voor goede connecties met de klant

De consument blijft zich tegenover merken kritisch opstellen. Anderzijds moet worden vastgesteld dat content een cruciale functie heeft in de creatie van merken die voor de consument betekenisvol zijn. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Havas bij driehonderdduizend consumenten en vijftienhonderd merken in drieëndertig landen. Vastgesteld werd dat een groot gedeelte van de consumenten geen problemen zou hebben indien driekwart van de merken zou verdwijnen. De ranglijst van betekenisvolle merken wordt aangevoerd door Google, gevolgd door PayPal en WhatsApp. De top tien bestaat verder uit YouTube, Samsung, Mercedes Benz, Niveau, Microsoft, Ikea en Logo.

“De financiële prestaties van betekenisvolle merken - die een intensieve relatie met de consument onderhouden en een positieve impact hebben op het leven van de gebruiker - lagen vorig jaar 206 procent boven het gemiddelde van de aandelenmarkt,” merkt Havas op. “Het jaar voordien was er nog een verschil van 133 procent. Bovendien konden de betekenisvolle merken hun aandeel in de bestedingen van de consument met 48 procent opvoeren, terwijl de return op de prestatie-indicatoren 137 procent hoger lag dan op de gemiddelde markt.” In het algemeen moet volgens Havas echter worden vastgesteld dat de consument tegenover de merken een kritische houding blijft aanhouden.

“Volgens 75 procent van de ondervraagden zouden merken een grotere bijdrage tot het welzijn en de levenskwaliteit moeten aanbieden,” zegt Yannick Bollore, chief executive van Havas. “Slechts 40 procent van de consumenten is echter van mening dat de merken in die opdracht lukken. Er moet dan ook gewag gemaakt worden van hetzelfde alarmsignaal als acht jaar geleden, toen moest worden vastgesteld dat de meeste mensen zich geen zorgen zouden maken indien 74 procent van de merken zou verdwijnen. Ook werd vastgesteld dat 84 procent van de klanten verwacht dat de merken nuttige content produceren, maar uiteindelijk blijkt 60 procent van de merkencontent niet aan de eisen van de gebruiker te voldoen.

Lees Verder

16:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: content |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.