01-02-17

Winkel bezorgt consument vaak frustraties

De moeilijkheid om prijsvergelijkingen te kunnen maken, vormt de grootste frustratie die de shopper op de fysieke winkelvloer ervaart. Dat blijkt uit een rapport van consulent Capgemini bij zesduizend consumenten en vijfhonderd retail-executives in de Verenigde Staten, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Nederland en Zweden. Er wordt echter aan toegevoegd dat de consument bij een bezoek aan een fysieke retailer van een brede waaier klachten gewag gemaakt. Er wordt aan toegevoegd dat een belangrijk deel van de consument opziet een verplaatsing naar de supermarkt te moeten maken. Vastgesteld werd dat 33 procent liever de vaatwas zou doen dan naar de supermarkt te moeten gaan.

De onderzoekers stelden dat moeilijke prijsvergelijkingen voor 71 procent van de ondervraagden een bron van frustratie blijkt. De tweede plaats wordt ingenomen door lange wachtrijen aan de kassa (66 procent), gevolgd door irrelevante promoties en onvindbare producten (65 procent) en een gebrek aan deskundig personeel (64 procent). De onderzoekers wijzen er daarbij op dat retailers en consumenten een totaal andere perceptie hebben over het belang van de traditionele winkel. Daarbij werd immers vastgesteld dat 81 procent van de retail-executives de fysieke locatie een belangrijke functie toewijst, maar die visie wordt slechts door 45 procent van de consumenten gedeeld.

“Een groot deel van de frustraties over de fysieke winkel leefde bij de consument wellicht al voor de intrede van het internet, maar wel moet worden vastgesteld dat ecommerce de consument heeft getraind meer te verwachten,” benadrukt Mike Petevinos, hoofd retailactiviteiten bij Capgemini. “Shoppers nemen steeds meer afstand van de fysieke winkel-ervaring. De oorzaak van die afkeer kan ook vaak worden vastgesteld. Vele fysieke winkels blijven immers koppig bij een offline-strategie, waardoor ze niet in staat zijn om de flexibiliteit en de gebruiksvriendelijk te bieden die de consument online wordt gegarandeerd. De sector moet dan ook dringend wakker worden en reageren.”

Lees Verder

17:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: winkel |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.