12-02-17

Bedrijven beseffen dat data vaak niet correct zijn

Minder dan de helft van de bedrijven heeft het gevoel bij belangrijke zakelijke beslissingen te kunnen vertrouwen op de data die de organisatie ter beschikking heeft. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Experian bij veertienhonderd dataspecialisten in acht verschillende landen. In het algemeen blijkt dat de ondernemingen van mening zijn dat een aanzienlijk gedeelte van hun data onbetrouwbaar is. Menselijke fouten worden de belangrijkste reden voor een gebrek aan accurate gegevens bestempeld. Nochtans moet worden vastgesteld dat een grote meerderheid van de ondernemingen erkent dat data een integraal onderdeel van de zakelijke strategie moeten zijn.

Uit het onderzoek bleek dat ruim 80 procent procent van de ondervraagde organisaties aan data een sterke strategische waarde toekennen. Toch moest worden vastgesteld dat de ondernemingen van mening zijn dat 27 procent van hun data onbetrouwbaar zijn. Op directieniveau zijn de inschattingen nog pessimistischer. Bovendien moest worden vastgesteld dat 52 procent van de organisaties bij zijn beslissingen op basis van data zich hoofdzakelijk op een buikgevoel of benaderende inschattingen beroep moeten doen. Er worden volgens de onderzoekers weliswaar pogingen ondernomen om het probleem aan te pakken, maar die inspanningen zouden te fragmentarisch worden aangepakt.

Wanneer vergissingen worden geregistreerd, wordt door 33 procent van de ondervraagden gewag gemaakt van menselijke fouten. Er blijken volgens de onderzoekers echter inspanningen te zijn gedaan om het probleem aan te pakken, want vorig jaar werd hier nog een score van 56 procent geregistreerd. De tweede belangrijkste oorzaak voor de dataproblemen moet volgens de studie worden gezocht in budgetproblemen, die door 30 procent van de respondenten worden geciteerd. Dit probleem blijkt echter toe te nemen, want vorig jaar werden financiële beperkingen slechts door 19 procent vernoemd.

Ook een gebrek aan deskundig personeel wordt door 30 procent van de ondervraagden vernoemd, tegenover 31 procent vorig jaar. Andere redenen zijn een ongeschikte datastrategie (29 procent), een gebrek een technologie (29 procent), een tekort aan interne communicatie tussen de departementen (27 procent), een ontoereikende technologie (23 procent) en onvoldoende steun van het management (21 procent).

Lees Verder

17:23 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: data |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.