14-02-17

Gemengde gevoelens bij commerciële email-campagnes

Hoewel email door marketeers als een belangrijk instrument wordt bestempeld, wordt opmerkelijk vaak getwijfeld over de efficiëntie van het medium. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Britse Direct Marketing Association (DMA) en het bedrijf Dotmailer. De onderzoekers stelden vast dat 95 procent van de marketeers email een belangrijk tot onmisbaar kanaal voor hun campagnes noemen, maar tegelijkertijd moest worden vastgesteld dat slechts 9 procent van de marketing-specialisten van mening is dat al hun emails relevant zijn voor hun consumenten. Volgens 42 procent van de marketeers heeft in optimale omstandigheden een gedeelte van hun email-communicatie relevantie voor de consument.

“De resultaten tonen een duidelijke kloof tussen de ambities en successen van de marketeers,” stippen de onderzoekers aan. “Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat marketeers en consument eensgezind vertrouwen als een cruciale basis voor email-campagnes bestempelen. Bij de marketeers wordt door 38 procent aangegeven dat een betrouwbare reputatie de meest efficiëntie manier is om consumenten aan te moedigen voor email-boodschappen in te schrijven. Die stelling wordt door 29 procent van de consument bevestigd.” Wel wordt opgemerkt dat financiële beloningen (45 procent), kortingen (41 procent), geschenken (35 procent) en een gratis levering (35 procent) bij de consument een grotere populariteit genieten.

Skip Fidura, directeur klantendiensten bij Dotmailer, noemt de resultaten van de studie zorgwekkend. “Zowel consumenten als marketeers houden van het email-kanaal, maar de klant blijft klagen over een overvloed van boodschappen en irrelevante berichten,” benadrukt hij. “Erger is nog dat ook vele marketeers dezelfde mening zijn toegedaan. Er zijn dan ook al waarschuwingssignalen. Meer dan de helft van de consument hebben al overwogen om hun email-account te deleten om controle te houden over de vloedgolf marketing-boodschappen die ze in hun digitale brievenbus ontvangen. De sector moet niet alleen waken over een leefbaar kanaal, maar moeten ook zorgen voor een duurzaam succes op langere termijn.”

Lees Verder

18:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: email |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.