14-02-17

Kleding en schoenen populairste grensoverschrijdende online aankoop

China is wereldwijd marktleider in de grensoverschrijdende online handel. Dat is de conclusie van een enquête van de organisatie International Post Corporation (IPC) bij 24.000 consumenten in zesentwintig landen in Noord-Amerika, Azië en Europa. Vastgesteld werd dat Chinese online winkels inmiddels 26 procent van de wereldwijde grensoverschrijdende digitale verkopen vertegenwoordigen, gevolgd door de Verenigde Staten (16 procent), Duitsland (15 procent) en Groot-Brittannië (15 procent). De onderzoekers merken ook op dat alle respondenten konden melden in een periode van drie maanden minstens één grensoverschrijdende online aankoop te hebben gedaan.

Vastgesteld werd dat 31 procent van de consumenten één keer per maand een aankoop doet, terwijl 23 procent één transactie per veertien dagen meldt. Verder maakt 29 procent gewag van minstens één aankoop per kwartaal, maar ook bleek 16 procent minstens één keer per week een transactie te realiseren. China blijkt de meest actieve grensoverschrijdende online shoppers te herbergen, want 36 procent van de Chinese respondenten maakt gewag van minstens één aankoop per week. Op de tweede plaats staan de Verenigde Staten met een score van 25 procent, gevolgd door Duitsland (25 procent) en Groot-Brittanië (24 procent). Luxemburg staat met een cijfer van 6 procent op de laatste plaats.

Amazon, eBay en Alibaba vertegenwoordigen samen 65 procent van alle aankopen. Aankopen in China bleken vooral populair bij jonge en vrouwelijke consumenten, terwijl Duitse winkels de grootste populariteit genieten bij een mannelijk en ouder publiek. Ook in Europa blijkt China de favoriete online marktplaats. Daarbij wordt echter gewezen op uitzondering in Luxemburg, België, Oostenrijk en Zwitserland, waar vooral aankopen worden gedaan in buurlanden met eenzelfde taalregime. De Verenigde Staten en China zijn de favoriete marktplaats voor consumenten uit Azië en Canada.

Kleding en schoenen vormen met een aandeel van 33 procent de meest populaire sector van de grensoverschrijdende online handel, gevolgd door consumentenelektronica (21 procent), boeken, muziek en media (14 procent) en gezondheid en cosmetica (13 procent). De aankopen blijken relatief bescheiden in prijs en gewicht. Daarbij vertegenwoordigt 16 procent een waarde van minder dan 10 euro, terwijl nog eens 40 procent zich tussen 10 euro en 50 euro situeert. Ook kon worden vastgesteld dat 45 procent van de aankopen minder dan 500 gram weegt.

Lees Verder

17:37 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ecommerce |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.