21-02-17

Reputatie bedrijf vooral bepaald door kwaliteit producten en diensten

De reputatie van een onderneming wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de producten en diensten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Harris bij meer dan 23.000 Amerikaanse consumenten. Er wordt echter opgemerkt dat visie en leiderschap aan impact winnen. Daarentegen verlies de emotionele uitstraling aan belang. De grootste schade aan de reputatie wordt volgens het onderzoek veroorzaakt door intentioneel wangedrag of illegale activiteiten, de verspreiding van leugenachtige verklaringen en misleidende boodschappen. Ook een intentioneel misbruik van financiële informatie uit winstbejag wordt bijzonder kwalijk genomen.

Uit het onderzoek bleek nog dat 84 procent van de respondenten te kennen gaf geneigd te zijn om een bedrijf met een uitstekende reputatie te vertrouwen. Bij een onderneming met een ondermaatse reputatie valt dat cijfer terug tot 42 procent. Ook werd vastgesteld dat 44 procent van de consumenten visies over de reputatie van de onderneming met anderen deelt. Daarnaast zei 40 procent de contacten te verbreken met bedrijven die hun eigen reputatie beschadigen. Verder werd vastgesteld dat de helft van de ondervraagden een negatieve mening over de reputatie van de huidige generatie bedrijfsleiders en chief executives.

Tevens werd vastgesteld dat de technologiesector bij de consument de beste reputatie geniet. De sector bleek bij 78 procent van de respondenten een positieve reputatie-score te kunnen rekenen, gevolgd door retail (63 procent), consumptieproducten (61 procent) en de autosector (56 procent). Alleen deze vier industrieën konden op een positieve reactie bij meer dan de helft van de respondenten rekenen. De laagste scores werden genoteerd bij de financiële diensten (37 procent) en farmaceutische bedrijven (29 procent). Vooral de farmaceutische sector heeft de voorbije jaren in de Verenigde Staten een zwaar reputatie-verlies geleden.

Het bedrijf met de beste reputatie bij het Amerikaanse publiek was Amazon gevolgd door Wegmans, Publix Super Markets, Johnson & Johnson, Apple, UPS, Walt Disney, Google, Tesla en 3M Company.

Lees Verder

19:13 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reputatie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.