24-02-17

In modesector blijft de fysieke winkel belangrijk

In de modesector blijft, ondanks de groeiende populariteit van de online verkoop, de fysieke winkelomgeving bijzonder belangrijk. Dat blijkt uit een enquête van consulent Market Force Information bij meer dan tienduizend consumenten in de Verenigde Staten. Er werd immers vastgesteld dat 80 procent van de ondervraagden gedurende de negentig dagen voordien minstens één keer een fysieke winkel van hun favoriete modeverkoper hadden bezocht. Daarentegen had slechts 42 procent tijdens diezelfde periode een bezoek gebracht aan de website van de retailer. Waarde is bij de keuze van de winkelbestemming het belangrijkste motief (71 procent), gevolgd door service (41 procent) en atmosfeer (41 procent).

De studie wees ook uit dat slechts 41 procent van de ondervraagden tijdens zijn jongste shopping-uitstap door een winkelbediende werd geholpen. Daarbij geeft wel 90 procent aan uiteindelijk een aankoop te hebben gedaan, tegenover slechts 82 procent die geen beroep op een assistent heeft gedaan. “Verkopers zijn de frontlijn-vertegenwoordigers van de retailers,” benadrukt Cheryl Flink, chief strategy officer bij Market Force Information. “Het engagement van deze verkopers met de klant kan een bepalende impact hebben op de winkelbeleving van de consument en de omzetcijfers van het bedrijf. Een verschil van 8 procentpunt is een reden waarom retailers in verkooppersoneel moeten investeren.”

Daarnaast werd vastgesteld dat driekwart van de ondervraagden met zijn favoriete retailer geen online contact onderhoudt. Wanneer dat toch gebeurt, wordt meestal van Facebook gebruik gemaakt. Klanten van Lane Bryant tonen volgens de onderzoekers de grootste interesse tot interactie met het merk. Nordstrom is volgens de ondervraagden de beste moderetailer van de Verenigde Staten, gevolgd door Dillard’s en TJ Maxx. Nordstrom voert daarbij voor het vijfde jaar op rij de ranglijst aan. Op de Amerikaanse schoenenmarkt gaat de voorkeur naar Nike, gevolgd door Skechers en DSW Shoes.

Lees Verder

18:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: modesector |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.