08-03-17

Fitbit geconfronteerd met toenemende Chinese concurrentie

Op de wereldwijde wearables-markt werden tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar 33,9 miljoen exemplaren verkocht. Dat betekende een stijging met 16,9 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Dat blijkt uit een studie van het bureau International Data Corporation (IDC). Over het hele jaar kon een groei met 25 procent worden gemeld tot 102,4 miljoen apparaten. Die toename is volgens de onderzoekers vooral toe te schrijven aan de vernieuwde portefeuilles die door gevestigde producenten werden aangeboden, maar ook door de introductie van een aantal nieuwe partijen op de wearables-markt.

Er kon tevens worden vastgesteld dat de markt evolueert en steeds meer apparaten met een unieke toepassing worden vervangen door hybride exemplaren, waar diverse functies voor fitness en gezondheid met smartphone-technologie worden samengebracht. “Net zoals elke technologie-markt, is de wearables-industrie het toneel van veranderingen,” benadrukt onderzoeksverantwoordelijke Ramon Llamas. Uit het rapport bleek verder dat Fitbit ook het voorbije jaar met 22,5 miljoen exemplaren de internationale markt is blijven beheersen. Het marktaandeel van het bedrijf zakte echter tijdens het vierde kwartaal terug tot 19,2 procent, tegenover 29 procent dezelfde periode het jaar voordien.”

De inkrimping van het marktaandeel moet vooral worden toegeschreven aan de opgang van het Chinese concern Xiaomi, dat voor het vierde kwartaal een groei met 96,2 procent tot 5,2 miljoen exemplaren liet optekenen en daarmee een marktaandeel van 15,2 procent verwierf. “Fitbit werd met één van de grootste inkrimpingen van het marktaandeel geconfronteerd,” stippen de onderzoekers. “Dat moet grotendeels worden toegeschreven aan een zware focus op de Amerikaanse markt, die snel een saturatie voor fitness-toepassingen kent.” Apple boekte een groei met 13 procent tot 4,6 miljoen eenheden en garandeerde zich daarmee van een marktaandeel van 13 procent.
De top vijf bestaat verder uit Garmin (6,2 procent) en Samsung (5,6 procent).

Lees Verder

10:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wearables |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.