10-03-17

Investeerder in crowdfunding wordt merkadvocaat

De succeskansen van crowdfunding-projecten worden niet beïnvloed door het opgehaalde budget, maar kunnen wel worden ingeschat aan de hand van het volume beleggers. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de North Carolina State University op basis van een analyse van meer dan duizend succesvolle campagnes op het crowdfunding-platform Kickstarter. De onderzoekers zeggen te erkennen dat crowdfunding een belangrijk instrument voor innovatie kan zijn, maar ze voegen eraan toe dat de ondernemers moeten beseffen dat het initiatief niet louter een financiële oefening is en beleggers een belangrijke bijdrage kunnen leveren tot een succesvolle marktintroductie.

“Veel initiatiefnemers zien in crowdfunding een manier om geld in te zamelen voor hun commerciële projecten, maar in werkelijkheid lijken deze platformen vooral een kanaal om een community te creëren die de bekendheid van een product kan versterken,” benadrukt onderzoeksleider Michael Stanko, professor marketing aan de North Carolina State University. “De studie toonde dat het opgehaalde geld uiteindelijk geen impact heeft op het uiteindelijk succes van het gelanceerde product op de commerciële markt. Crowdfunders die grote kapitalen konden ophalen, bleken geen grotere kans te hebben hun doelstellingen op het gebied van omzet of winst te realiseren dan collega’s die met kleinere budgetten moesten werken.”

“Er moet ook worden vastgesteld dat de winstmarges op voororders meestal veel kleiner zijn dan de crowdfunding-ondernemers verwachten,” zegt professor Stanko nog. “Vertragingen zijn gewoon. De omzet uit de voororders blijkt meestal onvoldoende om de inkomsten uit de crowdfunding te gebruiken voor de grote commerciële lancering - onder meer door een verhoging van de reclame-bestedingen - te kunnen verzamelen. Projecten die een groter crowdfunding-budget verzamelden dan oorspronkelijk was verhoopt, bleken zich bovendien in de toekomst minder op verdere innovatieve ideeën toe te spitsen. Vaak vergen de voororders zoveel aandacht en inspanning, dat er voor volgende ideeën geen tijd overblijft.”

“Daarentegen blijkt het aantal inschrijvingen wel een impact te hebben op de succeskansen,” getuigt Michael Stanko. “Naarmate de crowdfunding-campagne meer geïnteresseerden aantrekt, neemt de kans toe dat de financiële doelstellingen voor de productlancering op de commerciële markt kunnen worden gehaald. Daarbij kon worden vastgesteld dat vele beleggers zich als een promotor van het bedrijf en het product manifesteren, waardoor de bekendheid wordt gestimuleerd. Bovendien werd opgemerkt dat deze beleggers ook bereid blijken om positieve feedback te bezorgen, waardoor het product of de dienst verder kunnen worden verbeterd.”

Lees Verder

12:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: crowdfunding |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.