22-03-17

Sociale media vinden distributeur belangrijker dan bron

Op sociale media is de distributeur voor de geloofwaardigheid van een verhaal belangrijker dan de oorspronkelijke auteur. Dat blijkt uit een rapport van het Media Insight Project, een samenwerkingverband van het Center for Public Affairs Research and the American Press Institute. De resultaten van de studie tonen volgens de onderzoekers aan dat nieuwsorganisaties meer aandacht moeten besteden aan de manier waarop hun artikels in sociale media worden verspreid. Het onderzoek toonde dat 50 procent van de respondenten een nieuwsartikel geloofwaardig noemde wanneer als distributeur een partij werd genoemd die door de gebruikers werd vertrouwd, maar dat cijfer viel tot 35 procent terug wanneer gewag wordt gemaakt van een onbetrouwbare verdeler.

Een gelijkaardig resultaat werd opgetekend bij het oordeel over de kwaliteit van de verslaggeving. Wanneer gewag werd gemaakt van een betrouwbare distributeur, bleken de respondenten ook sneller bereid om het artikel verder bij hun eigen vrienden te verspreiden. “Daarentegen moest worden vastgesteld dat de kwaliteit van de oorspronkelijke bron weinig impact heeft op de visie van de gebruiker,” betogen de onderzoekers. Wanneer het persbureau Associated Press als originele bron wordt opgegeven en een betrouwbare distributeur wordt geciteerd, blijkt 52 procent van de respondenten de bijdrage geloofwaardig te vinden.

Wanneer een combinatie wordt gemaakt van Associated Press en een minder geloofwaardige verdeler, daalt dat cijfer tot 32 procent. Gelijkaardige resultaten werden opgetekend bij een verwijzing naar de fictieve nieuwssite DailyNewsReview.com als originele bron. “Partijen die een grote credibiliteit hebben meegekregen, kunnen niet alleen bepalen welke content door gebruikers wordt bekeken, maar oefenen ook een positieve invloed uit op de geloofwaardigheid die aan de berichtgeving wordt gekoppeld,” benadrukt Tom Rosenstiel, executive director van het American Press Institute. Hij voegt eraan toe dat ongeveer de helft van de respondenten zich nadien nog de distributeur van de boodschap kon herinneren, maar wanneer naar de originele bron wordt gevraagd, daalt dit aandeel tot ongeveer 20 procent.

Lees Verder

20:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.