28-03-17

New York is de belangrijkste reclamestad ter wereld

Tot het eind van dit decennium zullen tien grote metropolen samen 11 procent van de wereldwijde reclamegroei voor hun rekening nemen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Zenith over de wereldwijde reclamebestedingen. Opgemerkt wordt dat het voorbije jaar een bedrag van 61 miljard dollar werd geïnvesteerd in de steden New York, London, Los Angeles, Jakarta, Tokyo, Shanghai, Manila, Peking, Dallas en Houston. Over twee jaar zal dat bedrag echter opgelopen zijn tot 69 miljard. Er wordt aan toegevoegd dat de vijftig belangrijkste steden 27 procent van de totale groei op de reclamemarkt voor hun rekening zullen nemen. De tweehonderdvijftig grootste metropolen komen een aan aandeel van 50 procent.

New York is met een besteding van 15 miljard dollar de belangrijkste reclamestad van de wereld, gevolgd door Tokio (13 miljard dollar), Los Angeles (9 miljard dollar), Londen (8 miljard dollar) en Chicago (6 miljard dollar). “Door de omvang van hun populaties, de productiviteit van de stedelijke economie en grotere bestedingsbudgetten, kent de reclame in de steden een snellere groei dan op andere locaties,” benadrukt Jonathan Barnard, analist bij Zenith. “De stadsbewoners zijn voor de groei van de reclamesector dan ook steeds belangrijker. De grote steden zijn inmiddels de grote drijfkracht achter de groei in de reclamebestedingen.”

De wereldwijde reclamesector heeft sinds het begin van dit decennium een jaarlijkse groei tussen 4 procent en 5 procent laten optekenen. Die trend zal volgens Zenith ook tot het einde van het decennium worden verder gezet. Voor dit jaar wordt een groei met 4,4 procent in het vooruitzicht gesteld, tegenover een toename met 4,6 procent vorig jaar. Voor volgend jaar wordt eveneens een verdere toename met 4,2 procent in het vooruitzicht gesteld, gevolgd door een groei met 4,2 procent over twee jaar. Regionaal wordt de volgende jaren de sterkste groei verwacht in Oost-Europa en Centraal-Azië, waar een jaarlijkse stijging met 8,9 procent wordt voorop gesteld.

Lees Verder

16:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: new york, reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.