28-03-17

Niet iedereen is gelukkig met aanwezigheid van robots in de winkels

De verschillende bevolkingsgroepen kijken vaak op een heel andere naar de automatisering van de winkelstraat. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Mindset bij tweeduizend consumenten in Groot-Brittannië. Onder meer bleek dat in de leeftijdsgroep van zestien tot vierentwintig jaar 51 procent van de shoppers te kennen gaf dat ze zich perfect comfortabel zouden voelen met het concept van winkels waar het personeel door robots zouden zijn vervangen. Daarentegen moest worden vastgesteld dat 78 procent de vijfenvijftigplussers toegeeft dat ze zich niet gemakkelijk zouden voelen wanneer ze op de winkelvloer met een machine in plaats van een verkoper zouden worden geconfronteerd.

“Die resultaten stroken ook met de wens van de oudere consument om zijn offline en online winkelervaringen zoveel mogelijk gescheiden te houden, terwijl jongere shoppers verwachten dat de medewerkers op de winkelvloer op de hoogte zijn van hun online aankoopgedrag,” benadrukken de onderzoekers. “Daarnaast kon er ook een duidelijk genderverschil worden opgemerkt. Bij de mannelijke respondenten bleek immers 44 procent zich perfect te kunnen vinden in een winkel die door robots zou zijn bemand, maar bij vrouwelijke klanten loopt dat aandeel terug tot amper 30 procent.”

Verder bleek dat 36 procent van de consumenten tussen vijfentwintig en vierendertig jaar retailers zouden willen oproepen in hun winkels meer interactieve elementen te introduceren, zoals displays, touchscreens en online bestelmogelijkheden. In de categorie tussen zestien en vierentwintig jaar blijkt anderzijds bijna 20 procent aan te sturen op een grotere personalisering over alle kanalen. Tevens kon worden vastgesteld dat sociale media in toenemende mate een fundamenteel onderdeel van de winkelervaring worden, waarbij erop wordt gewezen dat 31 procent van de shoppers Facebook het meest invloedrijke platform voor de aankoopbeslissing noemt.

Ook moest worden opgetekend dat veel consumenten te kennen geven dat hun loyaliteit tegenover de retailer wordt beïnvloed door de aanwezigheid van het merk in sociale media.

Lees Verder

14:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: robot |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.