31-03-17

Bij diner heeft tafelgenoot impact op de menukeuze

Bij een diner zal vaak een neiging kunnen worden opgemerkt om de menukeuze mee door het uiterlijk van de tafelgenoot te laten bepalen. Mannen en vrouwen laten daarbij echter een verschillende invalshoek blijken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Karlstad Universität in Duitsland. Het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke muziekkeuze heeft volgens de onderzoekers een evolutionaire achtergrond. De resultaten van de studie kunnen volgens de onderzoekers echter ook van belang zijn voor de strategieën die marketeers hanteren bij de opmaak van hun campagnes voor mannelijke of vrouwelijke consumenten.

“Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat de aankoopbeslissingen van de consumenten door vele factoren worden beïnvloed,” benadrukt onderzoeksleider Tobias Otterbring, professor psychologie aan de Karlstad University. “Dat gebeurt ook vaak op een onbewuste manier. De nieuwe studie toont aan dat ook het uiterlijk van een tafelgenoot een vrouw zal beïnvloeden een keuze te maken voor meer of minder gezonde alternatieven van het menu. Naarmate vrouwen hun gezelschap meer aantrekkelijk vinden, zal een grotere neiging kunnen worden opgemerkt om gezonde keuzes te maken. Mannen reageren echter anders. Het gezelschap van een aantrekkelijke disgenote zal hen aanzetten vooral duurdere keuzes te maken.”

“De resultaten kunnen evolutionair worden verklaard,” zegt Otterbring. “Mannen kijken bij een potentiële partner in eerste instantie immers naar schoonheid en gezondheid, terwijl vrouwen vooral status en rijkdom belangrijk achten. Nu blijkt dat aantrekkelijke exemplaren van het andere geslacht een consumptiepatroon kunnen stimuleren dat die onderscheiden partnervoorkeuren weerspiegelt. Dit heeft ook consequenties hebben voor de marketing. Campagnes met aantrekkelijke mannen kunnen vrouwen aanzetten tot de aankoop van producten rond gezondheid en schoonheid. De inzet van aantrekkelijke vrouwen kan mannen dan weer stimuleren tot de aankoop van producten die gelinkt worden aan status en rijkdom.

Lees Verder

18:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: diner |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.