01-04-17

Entertainment-televisie heeft sterke band met populistische politici

Televisie-consumenten met een voorliefde voor entertainment-programma’s zijn meer geneigd voor populistische politici te kiezen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Queen Mary University of London naar de politieke impact van entertainment-televisie gedurende de voorbije drie decennia in Italië. Daarbij werd vastgesteld dat de introductie van de commerciële televisiezender Mediaset de voorkeur voor populistische politici gemiddeld met 1 procentpunt deed toenemen. Het onderzoek suggereert dan ook dat televisie-entertainment de politieke houding kan beïnvloeden en een vruchtbare grond kan creëren voor de verspreiding van populistische boodschappen.

“Mediaset, gecontroleerd door ondernemer en later politicus Silvio Berlusconi, spreidde zijn aanbod geleidelijk over het Italiaanse grondgebied uit,” verduidelijkt onderzoeksleider Andrea Tesei, professor economie aan de Queen Mary University. “In gebieden waar de commerciële zender eerst werd geïntroduceerd bleek de populistische partij gemiddeld Forza Italia 1 procentpunt meer stemmen te krijgen dan in regio’s waar het netwerk pas later beschikbaar werd. Daarbij moest worden vastgesteld dat vooral jongeren en ouderen - elk op hun eigen manier - gevoelig bleken voor de impact van Mediaset.”

“Personen die als kinderen aan entertainment-televisie worden blootgesteld, blijken als volwassene cognitief minder gesofisticeerd en minder socio-politiek geëngageerd te zijn, waardoor de uiteindelijk ook vatbaarder zijn voor de populistische retoriek,” zegt Andrea Tesei. “Ouderen blijken anderzijds verhangen geraakt aan het lichte entertainment dat door Mediaset werd aangeboden, waarna ze ook gemakkelijker vatbaar waren voor de vooringenomen nieuwscontent die door dezelfde kanalen werd gepropageerd.” De onderzoekers noteerden bovendien dat de blootstelling aan entertainment-televisie niet alleen de steun voor Berlusconi deed toenemen, maar aan alle populistische bewegingen ten goede kwamen.

“Een vroege blootstelling aan Mediaset kon ook worden gekoppeld aan een grotere steun voor de beweging Movimento Cinque Stelle (Vijfsterrenbeweging), geleid door voormalig komiek Beppe Grillo,” aldus professor Tesei. “Daaruit kan worden afgeleid dat een lichtvoetige televisie-programmering kan leiden tot een voorkeur voor populistische partijen en leiders.”

Lees Verder

18:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: populisme |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.