02-04-17

Bij verzekeringen blijft persoonlijke interactie cruciaal

Bij verzekeringen geeft de consument nog altijd voorkeur aan een persoonlijke interactie. Dat is de conclusie van het bedrijf Vertafore bij twaalfhonderd consumenten. Opgemerkt wordt daarbij dat de consument bij verzekeringen nog niet klaar is om het persoonlijke contact compleet te vervangen door technologie. De onderzoekers stelden vast dat slechts 23 procent van de ondervraagden te kennen gaf zich comfortabel te voelen bij het idee om persoonlijke gegevens met een startup rond fintech-verzekeringen te delen, ook wanneer hen daardoor goedkopere tarieven zouden worden aangeboden.

“Fintech is één van de meest besproken trends in de economische innovatie en ook verzekeraars kregen te horen dat ze een belangrijk marktaandeel zouden dreigen te verliezen indien ze door nieuwe technologische praktijken er niet zouden in lukken voor de klant een superieure beleving te creëren,” benadrukken de onderzoekers. “Maar toch blijkt bij de consument een grote terughoudendheid tegen toepassingen die het contact met menselijke medewerkers van de verzekeraars zouden beperken of overbodig zouden maken.” Onder meer werd vastgesteld dat 78 procent van de klanten bij het indienen van een schadedossier een persoonlijk contact boven een digitale claim prefereert.

Uit het onderzoek bleek nog dat 60 procent van de klanten vermoedt dat de artificiële technologieën een schadevergoeding zouden kunnen weigeren, terwijl in hetzelfde dossier een menselijke verzekeringsagent wel tot een tussenkomst zou beslissen. Bovendien zei 72 procent van de respondenten zich ongemakkelijk te voelen bij het idee bij een chatbot een verzekering te moeten kopen. “Verzekeraars moeten beseffen dat investeringen in technologie belangrijk zijn voor het toekomst succes, maar mogen niet over het hoofd zien dat menselijke agenten een cruciale rol in het proces blijven vervullen,” betogen de onderzoekers.

“Wanneer de consumenten beslissingen nemen over hun meest belangrijke bezittingen - zoals hun woning - willen ze de garantie hebben op een betrouwbaar adviseur te kunnen terugvallen.”

Lees Verder

13:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: verzekeringen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.