05-04-17

Amerikaanse politieke verdeeldheid laat zich ook in economie voelen

In de Verenigde Staten is 70 procent van de bevolking van mening dat de politici minder betrouwbaar zijn dan twintig jaar geleden. Datzelfde wordt door 42 procent van de Amerikaanse burgers echter ook gezegd over commerciële merken. Dat blijkt uit een studie van het bureau McCann Truth Central bij duizend Amerikaanse respondenten. De onderzoekers merken op dat de conclusies van het rapport belangrijke implicaties kunnen hebben voor marketeers, die zich moeten bewegen door een cultureel landschap dat steeds meer tussen rechts en links - conservatief en progressief - verdeeld is geraakt.

“Hoewel er aanwijzingen kunnen worden gevonden van een aantal gemeenschappelijke waarden bij het Amerikaanse publiek, kunnen op basis van de politieke visies toch een aantal verschillen in mening worden opgetekend tegenover merken, instellingen en zelfs buitenlandse mogendheden,” stippen de onderzoekers aan. “Onder meer bleek dat conservatieven voor Walmart zouden kiezen indien een merk de leiding over de Verenigde Staten zou krijgen. Progressieven gaven daarentegen de voorkeur aan Google. De grootste consensus over de volledige bevolking kon bij Amazon worden geregistreerd.”

Tevens werd vastgesteld dat conservatieven de zeearend als het meest Amerikaanse concept naar voor schoven, terwijl progressieven vooral dachten aan jazz en blues. De grootste consensus kon worden opgemerkt bij hamburgers, frieten en frisdranken. De National Aeronautics and Space Agency (Nasa) werd bekroond als de meest betrouwbare Amerikaanse instelling, maar conservatieven gaven de voorkeur aan het Amerikaanse leger, terwijl progressieven in eerste instantie gewag maakten van het Center for Disease Control and Prevention. Daarnaast vonden conservatieven dat Groot-Brittannië buiten de Verenigde Staten het beste politieke systeem van de wereld had. De progressieven kozen voor Zweden.

Steve Zaroff, chief strategy officer van McCann North America, benadrukte dat de studie oorspronkelijk niet de bedoeling om zich op politieke onderwerpen te focussen. “Het Amerikaanse publiek heeft ons echter verplicht voor die invalshoek te kiezen,” benadrukt Zaroff. “De politiek is een onderdeel van de populaire cultuur geworden.”

Lees Verder

21:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: economie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.