12-04-17

Persoonlijke informatie wordt geruild tegen gratis wifi

Een meerderheid van de consumenten zal sneller bereid zijn om met een commerciële partij persoonlijke informatie te delen indien in ruil op de winkelvloer gratis toegang tot wifi wordt aangeboden. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Hughes Europe. Vastgesteld werd dat 74 procent van de shoppers door een gratis wifi-aanbod ertoe bewogen zou kunnen worden om persoonlijke informatie met een externe partij te delen. Het resultaat van de studie bevestigt volgens de onderzoekers eerdere vaststellingen dat consumenten sneller kunnen worden aangezet persoonlijke informatie vrij te geven wanneer hen in ruil een beloning wordt beloofd.

In de eerste plaats geldt die bereidheid volgens Hughes Europe voor de naam van de consument (86 procent), gevolgd door het geslacht (83 procent) en het emailadres (69 procent). Daarentegen blijkt slechts 10 procent bereid informatie te verstrekken over zijn maandelijks bestedingsbudget. Ook gegevens over het fysieke adres (11 procent) en het inkomensniveau (15 procent) wordt niet graag ter beschikking gesteld. Wel wordt opgemerkt dat de retailer erover dient te waken dat het kanaal op een strategische manier wordt gebruikt, want 89 procent van de shoppers erkent te vrezen overspoeld te worden door ongewenste boodschappen. Daarnaast zegt 63 procent te vrezen voor een diefstal van persoonlijke gegevens.

De onderzoekers stelden verder vast dat 85 procent van de consumenten zou overwegen informatie te verstrekken over hun favoriete producten, terwijl 55 procent bereid zou zijn details te verstrekken over geliefkoosde winkels. Er wordt gewaarschuwd dat de hedendaagse consumenten, vooral millennials, bijzonder onderlegd zijn in data en personalisering en bereid zijn om hun gegevens ter beschikking te stellen indien bovenop een gratis wifi-toegang andere beloningen, zoals speciale aanbiedingen en kortingen op basis van persoonlijke voorkeuren, worden voorgesteld. Daarvoor moet volgens Hughes Europe wel worden gewaakt over transparantie rond veiligheid en het beheer van het klantenbestand.

Lees Verder

20:26 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wifi |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.