13-04-17

Werkvloer kan meervoudige persoonlijkheden creëren

De werkvloer kan een individu dwingen om verschillende identiteiten te adopteren. Die combinaties kunnen een belangrijke impact hebben op de prestaties. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Ohio State University, de Harvard University en de University of Pennsylvania bij meer dan zevenhonderd Amerikaanse werknemers die meerdere merken moeten verkopen. Werknemers die ervan overtuigd zijn dat die verschillende identiteiten elkaar versterken, blijken volgens het onderzoek aan productiviteit te winnen. Wanneer daarentegen een conflict wordt ervaren, moet een negatieve impact worden verwacht.

“Weinig arbeidskrachten zijn op de werkvloer slechts één persoon,” benadrukt onderzoeksleider Steffanie Wilk, professor management en human resources aan de Ohio State University. “Vaak is een manager ook een werknemer, terwijl een verkoper tegelijkertijd verschillende merken kan vertegenwoordigen. De verhouding tussen die verschillende functies blijkt echter de arbeidsprestatie te kunnen beïnvloeden. Vaak worden de verschillende professionele persoonlijkheden als compleet afzonderlijke en geïsoleerde identiteiten beschouwd, maar in werkelijkheid blijkt de interactie tussen die verschillende functies een belangrijke impact te hebben op de prestaties.”

“Eerder al is aangegeven dat de arbeidsmarkt tot conflicten tussen verschillende identiteiten kan leiden, zoals de problemen die een moeder als carrièrevrouw zou kunnen ervaren,” benadrukt professor Wilk. “Maar ook binnen de werkomgeving kunnen conflicten tussen verschillende identiteiten rijzen. Bedrijven moeten dan ook een grotere aandacht besteden aan de functies die aan medewerkers worden toegeschreven. Wanneer werknemers een conflict ervaren tussen de verschillende functies die hen zijn toegewezen, kunnen mogelijk hun prestaties achteruit gaan. De bedrijven moeten dan ook zorgen dat hun medewerkers in hun verschillende functies gemeenschappelijke elementen ervaren.”

Medewerkers die van mening waren dat hun taak gemakkelijker zou zijn wanneer ze slechts één merk zouden dienen te verkopen, bleken minder goede verkoopprestaties te boeken dan het gemiddelde van het hele salesteam. Collega’s die echter getuigden dat de combinatie van de verschillende merken een voordeel creëerde, realiseerden daarentegen ook betere verkoopcijfers.

Lees Verder

17:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: werkvloer |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.