21-04-17

Robo-adviseurs vooral populair bij jonge beleggers

Millennials zijn bij investeringen niet snel geneigd om volledig op het advies van consulenten of andere deskundigen te vertrouwen. Daarentegen wordt meestal de voorkeur gegeven aan de hybride model, waarbij een combinatie wordt gemaakt van digitale instrumenten en menselijk advies. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Accenture bij meer dan dertienhonderd actieve investeerders in de Verenigde Staten en Canada. Vastgesteld werd onder meer dat 64 procent van de millennials de voorkeur geeft aan hybride advies, maar bij de babyboomers valt dat cijfer terug tot 28 procent.

Tevens werd opgemerkt dat 52 procent van de millennials te kennen gaf nooit verder te gaan op het advies van een consulent zonder eerst minstens één andere bron te hebben geraadpleegd. Bij de babyboomers zou daarentegen slechts 18 procent bij een alternatieve partij informatie willen inwinnen. “Er kan duidelijk worden vastgesteld dat de millennials een grotere interesse tonen in het gebruik van een robo-adviseur en sociale netwerkplatformen om hun financiën en investeringen te beheren dan alle voorgaande generaties,” benadrukken de onderzoekers. “Bovendien geeft 69 procent van de millennials toe ontvankelijk te zijn voor financieel advies van bedrijven zoals Google, Facebook of Amazon.”

In het algemeen kan volgens Accenture worden vastgesteld dat robo-adviseurs meestal als een waardevolle aanvullende bron van financiële informatie worden bestempeld, maar door de meeste respondenten niet als de belangrijkste basis voor hun beleggingen worden beschouwd. “Meer dan de helft van de investeerders stelden tevreden te zijn met het advies dat door robo-consulenten wordt aangeboden, maar nagenoeg evenveel respondenten zegt nooit uitsluitend op digitale technologie te zullen rekenen en dus ook andere bronnen te zullen raadplegen,” betogen de onderzoekers. “Die terughoudendheid verklaart het succes van de hybride oplossingen.”

Onder meer wordt opgemerkt dat hybride adviseurs een brede waaier van voordelen bieden, zoals een gemakkelijk vermogensbeheer, transparante commissielonen, goedkope services, gepersonaliseerde diensten en digitale instrumenten. Investeerders die gebruik maken van hybride services, bleken volgens de onderzoekers ook bijna 50 procent meer geneigd te zijn om proactief ondersteuning te zoeken voor hun financiële planning.

Lees Verder

15:32 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: belegger |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.