25-04-17

Relevantie leidt tot soepeler privacy-standpunten

De consument vertoont een grote weerstand om tijdens het shoppen teveel persoonlijke gegevens met commerciële partijen te delen, maar onder bepaalde omstandigheden toont hij zich toch bereid informatie over zijn eigen activiteiten en leven te verstrekken. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau YouGov en consulent [24]7 meer dan elfhonderd consumenten in de Verenigde Staten. Cruciaal in de reactie van de consument blijkt volgens de onderzoekers de relevantie van de communicatie. Irrelevante boodschappen en bekommernissen om de privacy blijken de grootste hindernissen die moeten worden. Volgens 26 procent is irrelevantie daarbij even erg als een inbreuk tegen de privacy.

Vastgesteld werd dat 43 procent aangaf persoonlijke informatie beschikbaar te willen maken indien daarmee meer geld zou kunnen worden bespaard, terwijl 39 procent data zou willen delen indien daarmee een probleem snel en efficiënt zou kunnen worden opgelost. Het rapport toonde onder meer dat 26 procent van de consumenten gepersonaliseerde marketing-boodschappen wenst, maar ook dan zegt nog altijd 29 procent geïrriteerd te raken door boodschappen die voor henzelf niet relevant zijn.” Nog bleek dat 49 procent van de millennials bereid is persoonlijke gegevens te delen in ruil voor kortingen of andere commerciële tegemoetkomingen, tegenover 44 procent bij Generation X en 38 procent bij de babyboomers.

Er werd ook opgetekend dat 47 procent van de ondervraagden toegeeft hogere verwachtingen te koesteren tegenover bedrijven waarmee ze persoonlijke informatie hebben gedeeld. Dat loopt bij de millennials echter op tot 59 procent, tegenover 47 procent bij Generation X en 38 procent bij de babyboomers. Er werd echter ook vastgesteld dat 27 procent van de ondervraagden op geen enkel ogenblik bereid zou zijn persoonlijke informatie te delen. Tevens bleek dat respectievelijk 48 procent en 50 procent van de ondervraagden van mening is dat financiële instellingen en verzekeraars op een gepaste manier van persoonlijke informatie gebruik maken. In de telecom-sector valt dat cijfer echter terug tot 38 procent.

"Indien consumentendata op een gepaste manier worden gebruikt, kunnen ze de klantenbeleving gevoelig verbeteren,” zeggen de onderzoekers. “Deze informatie moet echter voorzichtig worden gehanteerd, zodat men de consument niet tegen het hoofd stoot. Cruciaal is dat de bedrijven de ware intenties van de klant kent. Indien een onderneming perfect weet wat een consument wil doen en waar de interesses van de klant liggen, kan een gepersonaliseerde interactie worden aangeboden waaruit geen opdringerigheid blijkt.”

Lees Verder

12:00 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: relevantie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.