25-04-17

Televisiepubliek toont verschuiving naar digitale platformen

Het wereldwijde televisiepubliek vertoont een opvallende verschuiving naar digitale platformen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Accenture bij 26.000 consumenten in zesentwintig landen. Opgemerkt wordt dat laptops en desktops inmiddels de voorkeur krijgen op het televisietoestel. Vastgesteld werd dat inmiddels 42 procent van de televisiekijkers in eerste instantie naar een laptop of desktop verwijst, tegenover 32 procent vorig jaar. Ook de voorkeur voor smartphones steeg van 10 procent naar 13 procent. In India werd de sterkste verschuiving naar digitale platformen gemeld. Voor korte video’s wordt de smartphone steeds populairder.

“Het percentage consumenten dat televisieprogramma’s ook daadwerkelijk op een televisietoestel wil bekijken, is wereldwijd op amper één jaar tijd gehalveerd,” benadrukt Gavin Mann, managing director omroepen bij Accenture. “Het tijdperk van de televisie als dominant entertainment-apparaat is voorbij. “Uiteraard maken nog altijd veel gezinnen van het televisietoestel gebruik, maar tegelijkertijd moet een snelle verschuiving van de voorkeuren naar andere digitale apparaten - vooral laptops, desktops en smartphones - worden opgetekend. Mediabedrijven bieden inmiddels content voor een bredere waaier apparaten aan, zodat de consument meerdere keuzes voor kwalitatief entertainment heeft.”

In de Verenigde Staten blijkt tot 25 procent van het publiek een voorkeur te tonen voor een televisietoestel, tegenover 59 procent vorig jaar. In Groot-Brittannië kon een gelijkaardige achteruitgang van 55 procent naar 25 procent worden gemeld. De sterkste evolutie werd echter opgetekend in India, waar de voorkeur voor het televisietoestel op één jaar tijd van 47 procent naar amper 10 procent werd uitgehold. Er wordt ook gewezen op de toenemende populariteit van smartphones voor de consumptie van korte video’s. Voor dergelijke content noemt inmiddels 41 procent van de ondervraagden een smartphone het ideale toestel, tegenover 28 procent vorig jaar.

Laptops en desktops halen bij korte video’s nog altijd een voorkeur van 44 procent, maar dat betekent een daling met 3 procentpunt tegenover vorig jaar. Bij het televisietoestel is er sprake van een terugval van 16 procent naar amper 5 procent.

Lees Verder

18:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.