30-04-17

Cognitieve vaardigheden kinderen ook cultureel bepaald

Culturen kunnen een grote impact hebben op de cognitieve vaardigheden van kinderen. Tegen de volwassenheid blijken die verschillen echter meestal opnieuw verdwenen te zijn. Dat is de conclusie van een onderzoek van psychologen aan de University of Cambridge naar de cognitieve vaardigheden bij nagenoeg vijftienhonderd kinderen en hun ouders in Hongkong en Groot-Brittannië. De onderzoekers stelden onder meer vast dat tienjarigen in Hongkong dezelfde cognitieve vaardigheden vertoonden als twaalfjarigen in Groot-Brittannië. Bij de ouders konden daarentegen geen verschillen meer worden opgetekend.

“Het onderzoek toont een substantieel contrast tussen de executieve functies - hogere cognitieve vaardigheden die worden gebruikt om te redeneren, te plannen en zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden - van adolescenten in Groot-Brittannië en Hongkong,” betogen de onderzoekers Michelle Ellefson en Chaire Hughes. Dat kan volgens de onderzoekers mogelijk een verklaring bieden voor de verschillen in academisch succes, waarbij verwezen wordt naar de vaststelling dat Chinese jongeren in Britse scholen 75 procent meer doorstroming naar de universiteit vertonen, terwijl Chinese en Indiase leerlingen op elk onderwerp gemiddeld betere scores halen dan hun Britse leeftijdsgenoten.

“Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat bij de ouders geen verschillen meer kunnen worden teruggevonden,” zeggen Ellefson en Hughes. “Die kloof blijkt dan ook op een of andere manier overbrugd te worden.” Wanneer de prestaties van de verschillende generaties werden vergeleken, bleek dat ouders op vragen accurater antwoorden dan kinderen, maar voor hun reacties wel meer tijd namen. Daaruit kan volgens de onderzoekers worden afgeleid dat de ouders fouten vermijden door te vertragen. Tevens werd opgemerkt dat er zowel in Hongkong als Groot-Brittannië een bescheiden, maar duidelijke correlatie kon worden gevonden tussen de scores van kinderen en ouders.

“Ouders die sterke cognitieve prestaties toonden, hadden meestal kinderen die op deze parameters eveneens goede resultaten boekten,” aldus nog Ellefson en Hughes. “In het algemeen kan worden gezegd dat culturele contrasten op onderscheiden tijdstippen in de levensloop van aard en intensiteit kunnen verschillen.”

Lees Verder

 

15:00 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kinderen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.