01-05-17

Consument hanteert open geest tegenover machine learning

De consument hanteert een open geest tegenover machine learning. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Ipsos Mori voor de Royal Society bij duizend consumenten in Groot-Brittannië. Opgemerkt wordt dat 76 procent van de ondervraagden aangeeft zich bewust te zijn van toepassingen zoals digitale assistenten, zelfrijdende auto’s of gezichtsherkenning. Daarentegen bleek slechts 9 procent met het concept machine learning bekend te zijn. Volgens 29 procent brengt de technologie echter meer baten dan problemen op. Een even grote groep beweert het tegenovergestelde. Voor 36 procent zijn de risico’s en de voordelen gelijk.

“Weinig consumenten blijken op het eerste gezicht vertrouwd met concepten zoals artificiële intelligentie en machine learning,” benadrukken de onderzoekers. “Wanneer echter een meer gedetailleerde verklaring wordt gegeven, blijkt een groter aantal consumenten in zijn dagelijks leven al met de technologieën in contact te zijn gekomen.” Over de risico’s van de toepassingen blijken de meningen volgens de enquête verdeeld te zijn. Onder meer werd vastgesteld dat 15 procent in gezichtsherkenning een aantal risico’s ontdekte, terwijl 61 procent vooral op de positieve aspecten van de technologie wees. Anderzijds zou bijna 50 procent zich verzetten tegen de inzet van intelligente autonome robots in het leger.

Daarnaast wezen de respondenten onder meer over de gevaren van machine learning in het verkeer, waarbij zelfrijdende auto’s ongevallen zouden kunnen veroorzaken. Ook werd gemeld dat op de werkvloer mensen door robots zouden kunnen worden vervangen of te zeer afhankelijk van machines zouden worden. Tevens werd erop gewezen dat het gebruik van machine learning belevingen minder persoonlijk of minder menselijk zouden kunnen maken. Daarbij wordt onder meer gevreesd voor een verandering van het karakter van gewaardeerde activiteiten of veralgemeende voorspellingen over een menselijk individu.

Tevens heerst er bezorgdheid dat machine learning uiteindelijk zal leiden tot een beperkte keuzes, onder meer door aan de consument één type producten of diensten aan te bevelen.

Lees Verder

15:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: technologie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.